ورود / ثبت نام

پپسی یا کوکاکولا؟

اگر شما کوکاکولا میل کنید در حالی که شریک زندگی شما پپسی دوست دارد، ممکن است چندان مهم به نظر نرسد – اما تحقیقات جدید نشان می دهد ترجیح دادن برندهای مختلف می تواند بر شادی ما در روابط بیشتر از علایق مشترک یا ویژگی های شخصیتی تأثیر بگذارد.

محققان دانشگاه دوک گزارش می دهند که برندهایی که شرکای شما انتخاب می کنند می تواند بر شادی شما تأثیر بگذارد. تحت تسلط قرار گرفتن بر انتخاب های مصرف کننده می تواند شریک کم قدرت را ناراضی کند.
گاوان فیتزسیمون، استاد بازاریابی در دانشکده تجارت فوکوا دانشگاه دوک، می گوید: «مردم فکر می کنند سازگاری در روابط ناشی از داشتن پیشینه، مذهب یا تحصیلات مشابه است. اما ما متوجه شدیم که این چیزها تقریباً به اندازه این مفهوم از سازگاری با برند توضیح نمی دهند که چقدر در زندگی خوشحال هستید.
یافته‌های «کوکاکولا در مقابل پپسی: سازگاری با برند، قدرت رابطه، و رضایت از زندگی» اخیراً در مجله تحقیقات مصرف‌کننده منتشر شده است. فیتزسیمون با همکاران فوکوا، تانیا چارتراند و گرین فیتزسیمونز، به علاوه نویسنده اصلی و دانشجوی سابق دکترای فوکوا، دانیل بریک، اکنون در دانشگاه نیوهمپشایر کار می کرد.
محققان دریافتند که شرکایی که قدرت کمی در روابط خود دارند - آنهایی که احساس نمی کنند می توانند رفتار شریک خود را شکل دهند - تمایل دارند که خود را در برندهای مورد علاقه شریک خود ببینند.
«اگر قدرت رابطه‌تان پایین‌تر است و ترجیحات برند متفاوتی نسبت به شریکتان دارید، احتمالاً بارها و بارها خود را درگیر برندهای مورد علاقه شریکتان خواهید دید. بریک گفت که این می تواند منجر به احساس مرگ هزاران نفر شود. «بیشتر زوج‌ها به دلیل ناسازگاری با نام تجاری از هم جدا نمی‌شوند، اما باعث می‌شود که شریک کم توان کمتر و کمتر خوشحال شود.»
مطالعات در چندین محیط نتیجه یکسانی را به همراه داشت. محققان از ترجیحات برند در نوشابه، قهوه، شکلات و اتومبیل برای مطالعه افراد و زوج‌ها استفاده کردند که برخی از آنها طی دو سال پیگیری شدند. این نتایج با یافته های مربوط به قدرت رابطه و شادی ترکیب شد.
فیتزیمونز گفت: «این یک اثر بسیار قوی است، ما بارها و بارها آن را پیدا کردیم.
بریک گفت: احتمالاً این تأثیرات سازگاری با نام تجاری به طور پیوسته قوت یافته است زیرا برندها برای ایفای نقش بزرگتر در زندگی روزمره مصرف کنندگان تکامل یافته اند. اما به آن‌ها مانند سایر عوامل تأثیرگذار بر رابطه، اهمیت داده نمی‌شود، زیرا به‌عنوان مهم دیده نمی‌شوند.
بریک گفت: «اگر دینی متفاوت از شریک عاشقانه خود دارید، می‌دانید که اگر این مشکلی است که نمی‌توانید از پس آن برآیید، پس رابطه دوام نخواهد آورد.» برعکس، اگر شما کوکاکولا و شریک زندگی‌تان پپسی را دوست داشته باشید، احتمالاً به خاطر آن از هم جدا نمی‌شوید - اما 11 سال بعد از یک رابطه، زمانی که او مدام با پپسی به خانه می‌آید، روز به روز ممکن است شروع به ایجاد یک درگیری کوچک کنید. و اگر شما فرد کم قدرتی در رابطه هستید، که به طور مداوم برندها را از دست می دهید و به ترجیحات شریک زندگی خود گیر می دهید، کمتر خوشحال خواهید شد.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری