ورود / ثبت نام

تصویربرداری نوری فعالیت قشر حرکتی مغز در حین حرکت مچ دست با استفاده از طیف‌سنجی کارکردی مادون قرمز نزدیک (fNIRS)

تصویربرداری نوری، در سال های اخیر به عنوان روش قطعی و کارآمد، برای اندازه گیری تغییرات در فعالیت قشر مغز، توجه محققین را به خود جلب کرده است . طیف سنجی کارکردی مادون قرمز نزدیک (fNIRS) روشی ست که تغییرات همودینامیک در قشر مغز را بر اساس قوانین نوری اندازه گیری می کند.

       تصویربرداری نوری، در سال های اخیر به عنوان روش قطعی و کارآمد،  برای اندازه گیری تغییرات در فعالیت قشر مغز، توجه محققین را به خود جلب کرده است . طیف سنجی کارکردی مادون قرمز نزدیک (fNIRS) روشی ست که تغییرات همودینامیک در قشر مغز را بر اساس قوانین نوری اندازه گیری می کند. این مقاله برای ارزیابی فعالیت های قشر مغز در حین حرکت مچ دست با استفاده از fNIRS انجام شده است .

در این آزمایش ، فعالیت قشر حرکتی مغز در حین حرکت مچ دست راست در ده جوان داوطلب راست دست, مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از دستگاه fNIRS  چهل و هشت کاناله با دو طول موج 855 نانومتر و 765 نانومتر جمع آوری شدند که برای این آزمایش از بیست کانال آن استفاده شد و فرکانس نمونه برداری  بر روی ده هرتز تنظیم شد.

شدت سیگنال در قشر حرکتی، هنگام حرکت به‌طور قابل توجهی بیشتر از بقیه بود ( 0.05 P ≤) . نقشه فعالیت حرکات مچ دست به صورت مکانی در قشر حرکتی جدا شد و بیشترین فعالیت در قشر حرکتی اولیه (1 M) ثبت شد. تفاوت قابل توجهی در تمرکز حداکثر فعالیت  مغز بین چهار جهت اصلی وجود داشت.

با استفاده از fNIRS, می ‌توان بین جهت های مختلف حرکت تمایز قائل شد. وجود فعالیت جهت‌ دار در قشر مغز به تأیید این تصور کمک می‌ کند که این بخش از مغز علاوه بر کنترل حرکت قسمت های مختلف بدن، در پردازش اطلاعات پیچیده نیز مشارکت دارد.

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال  2019  در  Arch Neurosci(Brain Mapping)   به چاپ رسیده است.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

 

اسامی پژوهشگران:

مازیار جلالوندی

نادر ریاحی عالم

حمید شارینی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری