ورود / ثبت نام

درمان های جدید تحریک مغز، به ترک سیگار کمک می کند.

بررسی سیستماتیک جدیدی که توسط مجله علمی اعتیاد منتشر شده است، نشان می دهد تحریک غیرتهاجمی مغز ممکن است میزان پرهیز از سیگار توسط فرد را طی 3 تا 6 ماه پس از ترک سیگار بهبود بخشد.

بررسی سیستماتیک جدیدی که توسط مجله علمی اعتیاد منتشر شده است، نشان می دهد تحریک غیرتهاجمی مغز ممکن است میزان پرهیز از سیگار توسط فرد را طی 3 تا 6 ماه پس از ترک سیگار بهبود بخشد.

در سال‌ های اخیر، تحریک غیرتهاجمی مغز به عنوان گزینۀ درمانی نوینی برای اختلال مصرف الکل و سایر اختلالات مرتبط با مواد و اعتیاد، شناخته شده است. روش های تحریک غیرتهاجمی مغز نتایج امیدوارکننده ای را برای درمان اختلال مصرف تنباکو نشان داده اند؛ اما اطلاعات کمی دربارۀ اثربخشی آن در پرهیز طولانی مدت وجود دارد.

تیمی از محققانِ بیمارستان دانشگاه دیژون در فرانسه، یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز برای ارزیابی اثربخشی تحریک غیرتهاجمی مغز با هدف ترک طولانی مدت سیگار انجام دادند. آنها با مطالعۀ آماریِ چندین پایگاه داده علمی و بررسی اطلاعات هفت پژوهش روی 699 بیمار بزرگسالی که با هدف ترک سیگار، تحت تحریک غیرتهاجمی مغز قرار گرفته بودند، به این نتیجه رسیدند که این افراد، 39/2 برابر بیشتر از سیگاری ­های تحت تحریک ساختگی، احتمال ترک سیگار طولانی مدت داشتند.

پژوهشگر این پروژه، دکتر بنجامین پتیت، تحریک غیرتهاجمی مغز (TMS و  tDCS) را به عنوان یک تکنیک مطلوب برای ترک سیگار، چه به صورت کوتاه مدت و چه برای تداوم بخشیدن به این پرهیز به صورت پایدار، پیشنهاد کرده است. بنابراین، به احتمال زیاد در آیندۀ نه چندان دور، شاهد کاربرد بیشتر تحریک غیرتهاجمی مغز به عنوان گزینه ای نوین و مفید برای کمک به افراد مایل به ترک سیگار خواهیم بود.

 

منبع

تهیه شده توسط:

کارگروه ارزیابی و توانبخشی شناختی

شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

جستجو و ترجمۀ خبر:

فاطمه روانبخش، کارشناس مهندسی پزشکی

نظارت و ویرایش متن:

رویا محمدی، طیبه مکارمی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری