ورود / ثبت نام

دستگاه قابل پوشیدن fNIRS به بیماران مبتلا به ALS که «قفل شده اند» اجازه می دهد با هم ارتباط برقرار کنند.

یک مطالعه جدید گزارش می دهد که بیماران ALS قفل شده با استفاده از دستگاه fNIRS پوشیدنی به سؤالات بله یا خیر پاسخ می دهند.

دکتر راندال باربور، محققی از مرکز پزشکی SUNY Downstate، در گامی نوآورانه در تصویربرداری طیف‌سنجی مادون قرمز (fNIRS)، یک دستگاه قابل پوشیدن ساخته است که ارتباط با افراد در مرحله پیشرفته اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) را تسهیل می‌کند که به عنوان حالت " قفل شدگی " شناخته می شود. در این حالت، عملکردهای شناختی ادامه می یابند، اما تمام ماهیچه ها، از جمله حرکات چشم، بی حرکت می­مانند.

 دستگاه قابل پوشیدن دکتر باربور با همکاری پروفسور نیلز بیرباومر و یک تیم بین‌المللی، پاسخ‌های همودینامیک مغزی را اندازه‌گیری می‌کند و افراد را قادر می‌سازد به پرسش‌های جفتی ("بله" یا "خیر") پاسخ دهند. نتایج منتشر شده در PLOS Biology، برتری دستگاه را نسبت به تلاش‌های قبلی با استفاده از فناوری‌های fMRI و EEG نشان می‌دهد.

 سیستم fNIRS که به دلیل غیرتهاجمی بودن و پوشیدنی بودن آن متمایز است، فراتر از تنظیمات بالینی نویدبخش است. دکتر باربور ادغام آن در محیط های خانگی را متصور است و به خانواده، دوستان و مراقبان اجازه می دهد تا در مراحل پیشرفته با بیماران ALS ارتباط برقرار کنند. قابل حمل بودن دستگاه مورد تاکید قرار گرفته است، که برای تطبیق آزمودنی ها در طول آموزش گسترده بسیار مهم است. این دستگاه پاسخ های همودینامیک را می گیرد و از الگوریتم های پیچیده ای برای تفسیر پاسخ های مثبت یا منفی استفاده می کند.

 حقوق مالکیت معنوی این فناوری متعلق به دکتر باربور است که دارای مجوز NIRx Medical Technologies است. با همکاری پروفسور بیرباومر و شرکا، NIRx، با کمک مالی 3 ساله، قصد دارد قابلیت‌های سنجش fNIRS را برای برنامه‌های خانگی افزایش دهد، که پیشرفت قابل‌توجهی در بهبود ارتباطات برای افرادی است که اثرات ناتوان‌کننده ALS را تجربه می‌کنند.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری