ورود / ثبت نام

معرفی آزمون های نرم افزار کنتب CANTAB

آزمون‌های مجموعه تحقیقاتی Cantab  را می‌توان به ‌طور کلی به هفت گروه اصلی تقسیم کرد: 

- آزمون‌های غربالگری/ آشنایی

- آزمون‌های حافظه دیداری

- آزمون‌های عملکرد اجرایی، حافظه کاری و برنامه‌ریزی 

- آزمون‌های توجه

- آزمون‌های حافظه معنایی/ کلامی

- تصمیم ‌گیری و کنترل پاسخ‌ 

- آزمون‌های شناخت اجتماعی

- آزمون های دیگر 

در ادامه به توضیح هر یک از خرده آزمون های این هفت گروه می­پردازیم.

 

آزمون های غربالگری/آشنایی 

نام آزمون 1: غربالگری حرکتی  (MOT)

هدف: برای مشکلات بصری، حرکتی و درک مطلب و همچنین برای آشنایی  رابط کاربری با موضوع تست استفاده می‌شود. 

نام آزمون ۲: دایره بزرگ/کوچک (BLC) 

هدف: آزمودن درک مطلب، یادگیری و معکوس سازی 

توضیح آزمون ها:

غربالگری حرکتی (MOT): این آزمون یک هدف آموزشی را دنبال می کند که برای آماده سازی افراد، معرفی سیستم و صفحه لمسی به آنها طراحی شده است. این بخش همیشه باید در ابتدای جلسه آزمون اجرا شود. غربالگری حرکتی، به طور همزمان مشکلات بینایی، حرکتی و درک مطلب را بررسی می کند تا اطمینان حاصل کند که فرد می تواند دستورالعمل های ساده را دنبال کند. در همین بخش افراد کار با صفحه لمسی را نیز می آموزند. 

 

 

دایره بزرگ/کوچک (BLC): این بخش در درجه اول یک آزمون آموزشی/ غربالگری و همچنین یک آزمون ساده برای توجه است که ممکن است به منظور آماده سازی آزمودنی برای آزمونِ -تغییر مجموعه ابعادی درونی/بیرونی (IED)- نیز استفاده شود؛ بنابراین، اگر آزمون دایره بزرگ/کوچک و آزمون تغییر مجموعه ابعادی درونی/بیرونی، هر دو در یک بتری استفاده شوند، آزمون دایره بزرگ/کوچک باید قبل از آزمون تغییر مجموعه ابعادی درونی/بیرونی تجویز شود.

این آزمون که با هدف ارزیابی درک، یادگیری و معکوس کردن طراحی شده است، این موارد را به آزمودنی آموزش می دهد:

- پیروی از یک قانون ساده 

- معکوس کردن یک قانون

 

آزمون‌ های حافظه دیداری

نام آزمون ۱. تطبیق تأخیری با نمونه (DMS)

هدف: آزمایش تطابق ادراکی فوری و تأخیری

نام آزمون ۲. یادگیری زوجی (PAL)

هدف: ارزیابی حافظه و یادگیری اپیزودیک  

نام آزمون۳. حافظه بازشناسی الگو (PRM)

هدف: آزمایش حافظه بازشناسی الگوی بصری

نام آزمون۴. حافظه بازشناسی فضایی (SRM)

هدف: ارزیابی حافظه بازشناسی فضایی  

توضیح آزمون‌ها:

تطبیق تأخیری با نمونه DMS)): این بخش، به عنوان آزمایشی برای تطبیق همزمان و تأخیری با نمونه محسوب می شود. این آزمون در درجه اول به آسیب در ناحیه لوب گیجگاهی درونی و در درجه بعدی به میزان داده های ورودی از لوب های پیشانی حساس است.

 یادگیری زوجی  (PAL): این آزمون حافظه دیداری و یادگیری جدید را ارزیابی می‌کند و در درجه اول به تغییرات در عملکرد لوب گیجگاهی داخلی حساس است.

حافظه تشخیص الگو (PRM): یک آزمون حافظه بازشناسی الگوی بصری است که فرد را ملزم به انتخاب یک الگو (پارادایم) از میان 2 گزینه‌ می کند. این آزمون به اختلال عملکرد در نواحی گیجگاهی داخلی مغز و تا حدی به اختلال در لوب پیشانی حساس است.

 حافظه فضایی (SRM):  یک آزمون حافظه بازشناسی فضایی برای انتخاب الگوی مورد نظر از بین گزینه ها است که در درجه اول به اختلال عملکرد لوب پیشانی حساس است و همچنین میتوان گفت این آزمون نسبت به آسیب لوب گیجگاهی حساس نیست.

 

آزمون‌ های عملکرد اجرایی، حافظه فعال و برنامه ‌ریزی 

نام آزمون ۱. تکلیف تغییر توجه (AST)

هدف: ارزیابی انعطاف ‌پذیری شناختی

نام آزمون۲. تغییر مجموعه ابعاد درونی/بیرونی (IED)

هدف: ارزیابی اکتساب قوانین و تغییر توجه  

نام آزمون ۳. ستون های تک لمسی کمبریج  (OTS) 

هدف: برنامه ‌ریزی فضایی را ارزیابی می‌کند.

نام آزمون ۴. ستون های کمبریج (SOC)

هدف: ارزیابی برنامه ‌ریزی فضایی و کنترل حرکتی  

نام آزمون ۵. گستره فضایی (SSP) 

هدف: آزمایش ظرفیت حافظه کاری   

نام آزمون ۶. حافظه کاری فضایی (SWM)

هدف: ارزیابی حافظه کاری و استفاده از راهبُرد 

 توضیح آزمون‌ها:

تکلیف تغییر توجه (AST): آزمونی از عملکرد اجرایی است که توانایی تغییر توجه باحضور نشانه­ را اندازه­ گیری می کند و پس از تعداد زیادی پرسش، خطاها و سرعت پاسخدهی اندازه گیری شده و معیارهای نتیجه را ارائه می دهد.

 تغییر مجموعه ابعاد درونی/بیرونی  (IED): آزمایشی برای یادگیری و معکوس کردن قوانین است. ویژگی ‌های این آزمون، تمایز بینایی و ارزیابیِ حفظ، جا به ‌جایی و انعطاف ‌پذیری توجه است. این آزمون در درجه اول به تغییرات در نواحی پیشانی-مخطط مغز (fronto-striatal) حساس است.

ستون های تک لمسی کمبریج (OTS): یک نوع آزمون برنامه ‌ریزی فضایی بر اساس آزمو ن ستون های کمبریج است. این آزمایش عملکرد لوب پیشانی را اندازه‌ گیری می کند.

ستون های کمبریج (SOC): آزمونی برای برنامه‌ ریزی فضایی و حافظه کاری فضایی است که مقیاسی از عملکرد لوب پیشانی است.

گستره فضایی (SSP) : یک نسخه رایانه ‌ای از تکلیف کورسی بلاک ها (Corsi Blocks task) است که ظرفیت حافظه کاری را ارزیابی می کند. این آزمون می تواند معیاری از عملکرد لوب پیشانی باشد.

حافظه کاری فضایی (SWM): آزمونی برای سنجش توانایی فرد در حفظ اطلاعات مکانی و دست‌کاری موارد به ‌خاطر سپرده شده در حافظه کاری است. این یک تکلیف خودکار است که راهبُرد اکتشافی را نیز ارزیابی می‌کند. این آزمون معیار حساسی برای بررسی اختلال عملکرد لوب پیشانی و "کارکرد اجرایی" است.  

 

آزمون ‌های ارزیابی توجه

نام آزمون: ۱. سرعت واکنش پاسخدهی (CRT)

هدف آزمون: اندازه‌ گیری سرعت واکنش در پارادایم ‌های دو انتخابی ساده

نام آزمون: ۲. جستجوی دیداریِ انطباق با نمونه (MTS)

هدف آزمون: ارزیابی توانایی انطباق محرک ‌های دیداری و ارزیابی زمان واکنش و حرکت

نام آزمون: ۳. ارزیابی سرعت واکنش (RTI)

هدف آزمون: اندازه‌گیری سرعت پاسخ و حرکت در پارادایم های ۵ انتخابی

نام آزمون: ۴. پردازش اطلاعات بصری سریع (RVP)

هدف آزمون: ارزیابی توجه دیداری پایدار

نام آزمون: ۵. سرعت واکنش ساده (SRT)

هدف آزمون: ارزیابی سرعت پاسخ به محرک ‌های ساده

توضیح آزمون‌ها:

 سرعت واکنش در  پاسخدهی (CRT): سرعت واکنش در پاسخدهی، یک آزمون زمانِ واکنش نشان دادنِ دو انتخابی است که مشابه آزمون سرعت واکنش ساده است با این تفاوت که محرک و عدم قطعیت در پاسخ، با داشتن دو محرک احتمالی و دو پاسخ احتمالی معرفی می ‌شوند.

جستجوی دیداریِ انطباق با نمونه (MTS): این یک آزمون تطبیق دهی با تریدآف سرعت/دقت است.

 ارزیابی سرعت واکنش (RTI): این تکلیف برای اندازه‌ گیری سرعت پاسخ آزمودنی به یک هدف دیداری طراحی شده است که در آن محرک یا قابل پیش‌بینی ( مطابق آزمون زمان واکنش ساده SRT) یا غیرقابل ‌پیش ‌بینی ( مطابق آزمون زمان واکنش در انتخاب CRT) است.

پردازش اطلاعات بصری سریع (RVP): این آزمون به اختلال عملکرد در نواحی لوب آهیانه و پیشانی مغز حساس است و همچنین معیاری حساس از عملکرد عمومی است. آزمون پردازش اطلاعات بصری سریع (RVP) آزمونی برای ارزیابی توجه دیداری پایدار است.

 سرعت واکنش ساده (SRT): آزمونی است که زمان واکنش ساده را از طریق ارائه یک محرک شناخته شده به یک مکان شناخته شده، برای ایجاد یک پاسخ شناخته شده، اندازه‌گیری می ‌کند. با داشتن یک فاصله متغیر بین پاسخ آزمایشی و شروع محرک برای آزمایش بعدی، تنها عدم قطعیت مربوط به زمان وقوع محرک است.

 

آزمون ‌های حافظه کلامی/معنایی

نام آزمون: ۱. آزمون نام ‌گذاری درجه‌ بندی ‌شده (GNT)

هدف آزمون: ارزیابی حافظه معنایی از طریق ارزیابی توانایی نام‌گذاری اشیا

نام آزمون: ۲. حافظه بازشناسی کلامی (VRM)

هدف آزمون: ارزیابی یادآوری آزاد، و بازشناسی حافظه فوری و تأخیری برای اطلاعات کلامی

توضیح آزمون‌ها:

آزمون نام‌ گذاری درجه ‌بندی ‌شده (GNT): آزمون نام گذاری درجه ‌بندی شده توسط پروفسور الیزابت وارینگتون و دکتر پت مک ‌کنا به طور گسترده در عصب روان‌شناسی شناختی مورد استفاده قرار گرفته است.

این آزمون شامل تعدادی نقاشی خط سیاه‌ و سفید است که به ترتیب افزایش سختی مرتب شده ‌اند. این آزمون توانایی نام‌گذاری اشیا را ارزیابی می‌کند، اما علاوه بر این، از نظر سختی درجه‌ بندی می‌شود تا در برابر تفاوت‌ های فردی مقاوم باشد. این به این معنا است که احتمالاً می‌تواند هرگونه مشکل در یافتن کلمه را حتی در کسانی که ذخیره واژگانی گسترده ‌ای دارند، تشخیص دهد.

 حافظه بازشناسی کلامی (VRM): این آزمون حافظه تشخیص کلامی، حافظه فوری و تأخیری اطلاعات کلامی را تحت شرایط یادآوری آزاد و انتخاب اجباری ارزیابی می‌کند.

در این آزمون، فهرستی از 12 (یا 18، بسته به حالت) کلمه به آزمودنی نشان داده می‌شود و سپس، بسته به حالت انتخاب شده، موارد زیر از او خواسته می ‌شود:

  • تولید (یادآوری) کلمات تا حد امکان بلافاصله پس از دیدن (در همه حالت ‌ها)
  • تشخیص کلماتی که قبلاً دیده‌ شده، از فهرستی متشکل از 24 (یا 36) کلمه که حاوی 12 (یا 18) کلمه اصلی و 12 (یا 18) عامل حواس‌پرتی (نه حالت ‌های فراخوان سریع) هستند.
  • پس از 20 تا 30 دقیقه تأخیر، تشخیص دادن کلماتی که قبلاً دیده‌ شده، از فهرست دیگری متشکل از 24 (یا 36) کلمه حاوی فهرست اصلی و 12 (یا 18) عوامل حواس‌پرتی جدید (و نه حالت‌های فراخوان سریع).
  • پس از 20 تا 30 دقیقه تأخیر، یادآوری کلمات تا جایی که ممکن است (فقط حالت ‌های سریع یادآوری تأخیری).

 

آزمون ‌های تصمیم‌گیری و کنترل پاسخ

نام آزمون: ۱. رفتن / نرفتن انفعالی (AGN)

هدف آزمون: ارزیابی سوگیری ‌های پردازش اطلاعات و کنترل بازدارنده برای محرک ‌های مثبت و منفی

نام آزمون: ۲. تکلیف شرط بندی کمبریج (CGT)

هدف آزمون: ارزیابی کنترل تکانه و ریسک ‌پذیری در تصمیم‌گیری

نام آزمون: ۳. تکلیف نمونه ‌گیری اطلاعات (IST)

هدف آزمون: ارزیابی تکانشگری و تصمیم‌ گیری

نام آزمون: ۴. تکلیف توقف سیگنال (SST)

هدف آزمون: ارزیابی بازداری پاسخ

توضیح آزمون ها:

 رفتن / نرفتن انفعالی (AGN): در این آزمون، یک‌رشته کلمات به‌ سرعت در مرکز صفحه ‌نمایش نشان داده می‌شود. این کلمات براساس ظرفیت به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • مثبت (به ‌عنوان ‌مثال: شادی، گرما، شجاعت)
  • منفی (به ‌عنوان ‌مثال: اشتباه، ناامید، بار منفی)
  • خنثی (به‌ عنوان ‌مثال: مورد، مکث، عنصر) به آزمودنی یک ظرفیت هدف داده می‌شود و از آن خواسته می‌شود که وقتی کلمه ‌ای را می‌بیند که با این ظرفیت‌ ها مطابقت دارد، دکمه‌ ای را فشار دهد.

تکلیف شرط بندی کمبریج (CGT): تکلیف آزمون شرط بندی کمبریج برای ارزیابی رفتار تصمیم‌ گیری و ریسک ‌پذیری خارج از زمینه یادگیری توسعه ‌یافته است. اطلاعات مربوطه به آزمودنی‌ ها از قبل ارائه می ‌شود و نیازی به یادگیری یا بازیابی اطلاعات در آزمایش‌ های متوالی نیست.

 تکلیف نمونه ‌گیری اطلاعات (IST): تکلیف آزمون نمونه ‌گیری اطلاعات برای اندازه ‌گیری پردازش پیش از تصمیم‌ گیری طراحی شده است، جایی که آزمودنی اطلاعات را قبل از تصمیم ‌گیری جمع ‌آوری و ارزیابی می‌کند. نبودن تفکر کافی به این معنا است که تصمیم ‌ها بر اساس شواهد کمتری اتخاذ می ‌شود و در نتیجه دقت تصمیم نهایی را کاهش می ‌دهد.

تکلیف توقف سیگنال (SST): تکلیف سیگنال توقف یک آزمون بازداری پاسخ در متوقف کردن سیگنال است که از توابع پلکانی برای تخمین زمان واکنش توقف سیگنال استفاده می ‌کند. این آزمایش توانایی یک فرد را برای مهار یک پاسخ قوی نشان می‌ دهد.

 

آزمون های شناخت اجتماعی

نام آزمون: تکلیف تشخیص احساسات (ERT)

هدف: ارزیابی شناخت اجتماعی با اندازه ‌گیری پاسخ به چهره ‌ها با عبارات مختلف

توضیح تکلیف تشخیص احساسات (ERT):

تکلیف تشخیص احساسات که در دانشگاه بریستول توسط پروفسور مارکوس مونافو و دکتر یان پنتون توسعه ‌یافته است، تکلیفی از شناخت اجتماعی است که توانایی شناسایی احساسات در حالات چهره را می‌ سنجد. در این آزمون به آزمودنی یک سری محرک که تصاویر تغییر شکل یافته کامپیوتری از ویژگی های چهره افراد واقعی که احساسات خاصی را بروز می دهند، نشان داده می‌شود و از فرد خواسته می شود کلمه ای که احساس فرد را نشان می دهد را انتخاب کند.

آزمون های دیگر

نام آزمون: پرسش‌نامه (QUE) 

هدف: فعال سازی استفاده از پرسش‌نامه ‌ها در مجموعه تحقیقاتی Cantab 

 توضیح پرسش‌نامه  (QUE) :

این امکان را به شما می­دهد که به آزمودنی­ها پرسش­نامه داده و پس از ثبت پاسخ ­ها در مجموعه نتایج داده­ های CANTAB، سوال به سوال تجزیه و تحلیل شوند.

 

منبع: CANTABeclipse Test Administration Guide

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری