ورود / ثبت نام

معرفی نرم افزار ارزیابی شناختی IVA-2

نرم افزار ارزیابی پیوسته دیداری – شنیداری (IVA-2) (Integrated Visual and Auditory)، یکی از نرم افزارهای پرکاربرد در زمینه اندازه گیری توجه دیداری _ شنیداری و توانایی بازداری پاسخ است.

نرم افزار ارزیابی پیوسته دیداری – شنیداری (IVA-2) (Integrated Visual and Auditory)، یکی از نرم افزارهای پرکاربرد در زمینه اندازه گیری توجه دیداری _ شنیداری و توانایی بازداری پاسخ است.

این نرم افزار که بر مبنای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-V طراحی شده است، می تواند در تشخیصِ دقیق ADHD کمک کننده باشد. همچنین با استفاده از این نرم افزار می توان به اندازه‌گیری دقیق انواع توجه شامل توجه مداوم، توجه تقسیم شده، توجه انتخابی، توجه متناوب و توجه متمرکز پرداخت.

نرم افزار IVA-2 هم به منظور تشخیص ADHD و نوعِ این اختلال (نوع بی توجه، نوع بیش فعال-تکانشی و یا نوع ترکیبی) و هم به منظور ارزیابی روند درمان، میتواند استفاده شود.

این آزمون برای ارزیابی عملکرد افراد بالای 6 سال قابل اجرا خواهد بود. مدت زمان اجرای این آزمون 20 دقیقه است و در این مدت 500 محرک دیداری و شنیداری به آزمودنی ارائه می شود. عملکرد بازداری پاسخ و توجه، دو مؤلفه مهمی هستند که توسط این آزمون مورد ارزیابی قرار میگیرند. همچنین داشتنِ یک سیستم گزارش نویسی جامع، از دیگر قابلیت های ویژه برای این نرم افزار است.

از دیگر امکانات این نرم افزار قابلیت های اندازه گیری جداگانه توسط والدین، معلمان و خود مراجع است که میتواند به متخصصان در داشتنِ یک تشخیص همه جانبه کمک کند.

با این همه، استفاده از IVA-2 مستلزم آن است که تحت نظارت یک متخصص اجرا شود و البته نمی تواند به تنهایی یک ابزار تشخیصی قطعی باشد، بلکه باید به عنوان بخشی از یک ارزیابیِ جامع مورد استفاده قرار گیرد.

منبع

تهیه شده توسط:

کارگروه ارزیابی و توانبخشی شناختی

شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

تدوین محتوا: رؤیا محمدی (دبیر کارگروه ارزیابی و توانبخشی شناختی)

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری