ورود / ثبت نام

قرار گرفتن زیاد در معرض آلودگی هوا در ۱ سالگی، با تغییرات ساختاری مغز در ۱۲ سالگی ارتباط دارد!

مطالعه‌ا ی جدید بیان می دارد که قرار گرفتن زیاد در معرض آلودگی هوا ناشی از ترافیک (TRAP) در اوایل کودکی با تغییرات ساختاری در مغز در سن ۱۲ سالگی ارتباط دارد.

مطالعه ی مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی نشان داد که کودکانی که در هنگام تولد بیشتر در معرض TRAP قرار گرفته اند، در سن ۱۲ سالگی حجم ماده ی خاکستری و ضخامت قشر مغزشان در مقایسه با کودکانی که میزان مجاورت کمتری داشته اند، کاهش یافته است.

تراویس بِکویس، عضو پژوهشی بیمارستان کودکان سینسیناتی و نویسنده ی اصلی این مطالعه می گوید: "نتایج این مطالعه، گر چه تحقیقاتی است، اما بیان می دارد جایی که شما در آن زندگی می کنید و هوایی که تنفس می کنید بر رشد مغز شما تأثیر می گذارد. درحالی که این از کاهش به مراتب کمتر از آن چیزی است که در یک بیماری تخریبگر عصبی دیده می شود، اما ممکن است به اندازه‌ي باشد که بر پیشروی فرآیندهای مختلف جسمی و روانی تأثیرگذار باشد."

ماده خاکستری شامل نواحی ای از مغز است که درگیر کنترل حرکات و همچنین درک حسی، مانند دیدن و شنیدن می‌باشد. ضخامت قشر، عمق ماده ی خاکستری خارجی را منعکس می کند. این مطالعه مشخص کرد مناطقی خاص در لوب های پیشانی و آهیانه‌ و مخچه با حدود 3 تا 4 درصد کاهش رو به رو شده اند.

دکتر بِکویس می گوید: "اگر قرار گرفتن در معرض TRAP در اوایل زندگی به طور برگشت ناپذیری به رشد مغز آسیب برساند، پیامدهای ساختاری می توانند بدون توجه به زمان معاینه بعدی ادامه داشته باشند."

محققان این مطالعه، که به صورت آنلاین در PLOS One منتشر شده است، از تصویربرداری تشدید مغناطیسی(MRI) برای فراهم آوری تصاویر مغزی آناتومیک از 147 فرد 12 ساله استفاده کردند. این کودکان زیرمجموعه‌ای از مطالعه ای در مورد آلرژی و آلودگی هوا در کودکان سینسیناتی (CCAAPS) هستند، که در آن از داوطلبان، قبل از شش ماهگی، استفاده کردند و در معرض TRAP قرار گرفتن آن‌ها در ابتدای کودکی و پیامدهایش در مورد سلامتی را بررسی کردند.

داوطلبان CCAAPS در طول سال اول زندگی خود میزان متغیری قرار گیری در معرض آلودگی را داشتند. محققان میزان مجاورت را با استفاده از یک شبکه نمونه برداری هوا از 27 سایت در منطقه سینسیناتی تخمین زدند و نمونه برداری به طور همزمان در چهار یا پنج سایت در فصول مختلف انجام شد. کودکان شرکت کننده و مراقبان آن ها ویزیت های کلینیکی را در سنین 1 ، 2، 3، 4، 7 و 12 سالگی انجام دادند.

مطالعات قبلی در مورد TRAP نشان می دهند که در بیماری های تخریبگر عصبی و اختلالات عصبی موثر است. این مطالعه تایید می کند که TRAP در اوایل زندگی ساختار مغز را تغییر می دهد.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری