ورود / ثبت نام

چین یک قطعه‌ی کامپیوتری معرفی کرده که با مغز حرف می‌زند!

این قطعه که گفتگو کننده با مغز Brain Talker نامیده می‌شود، در سومین کنگره‌ی جهانی هوش معرفی شده است.

این قطعه که گفتگو کننده با مغز Brain Talker نامیده می‌شود، در سومین کنگره‌ی جهانی هوش معرفی شده است.

شرکت China Electronics Corporation و دانشگاه تیانجین به تازگی نتایج یک همکاری به نظر علمی- تخیلی را به همگان معرفی کردند: گفتگوکننده با مغز، یک چیپ کامیوتری که طراحی شده تا در واسط‌های مغز-رایانه مورد استفاده قرار گیرد.

این چیپ در سومین کنگره‌ی جهانی هوش در کنار دیگر نوآوری‌های فناورانه معرفی شد.

واسط مغز رایانه یا BCI چیست؟

واسط مغز-رایانه به دستگاهی گفته می‌شود که بین مغز و رایانه یک ارتباط دوطرفه برقرار می‌کند. این دستگاه‌ها از جمله فناوری‌هایی هستند که آینده پژوهانی مانند Ray Kurzweil معتقدند می‌تواند به تکینگی یا singularity منجر شود، چرا که می‌تواند به مغز اجازه دهد که در کامپیوتر آپلود شده و با هوش مصنوعی به صورت یکپارچه به فعالیت بپردازد.

فعلا این تکنولوژی در آستانه راه قرار دارد، ولی با این حال کاملا دانشمندان را تحت تاثیر قرار داده است. از این سیستم می‌توان برای ایجاد گفتارهای صوتی ساخته شده توسط کامپیوتر با ذهن انسان، استفاده کرد و حتی به صورت تله پاتی به بازی کردن با رایانه پرداخت.

چیپ گفتگوکننده با مغز چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟

یک گزارش منتشر شده توسط دانشگاه تیانجین می‌گوید که BC3 آن‌ها (چیپ کدک مغز-رایانه) که گفتگوکننده با مغز نامیده می‌شود، به این جهت طراحی شده که بتواند نیت ذهنی افراد استفاده کننده را تنها بر اساس سیگنال‌های الکتریکی عصبی، رمز گشایی کند.

کار روی این واسط مغز-رایانه با هدف تطبیق پذیری بیشتر این فناوری در آینده انجام شده است. Ming Dong، محقق دانشگاه تیانجین، می‌گوید: این چیپ کامپیوتری با پیشبرد فناوری واسط‌های مغز-رایانه، به آن‌ها اجازه می‌دهد که بیش از پیش قابل حمل و پوشیدنی شده و در دسترس عموم مردم قرار گیرند.

محققان امیدوارند که طبیعت قابل حمل بودن این چیپ به این معنی باشد که بتوان از آن در مراقبت‌های سلامت، آموزش، امنیت، بازی‌های رایانه‌ای و نرم افزارهای سرگرمی استفاده کرد.

هدف غایی واسط‌‌های مغز- رایانه‌ای، همه گیر شدن آن‌هاست. تصور کنید که در دنیایی هستید که مغز انسان توسط رایانه‌ها بهبود پیدا کرده، و مردم به وسیله‌ی این واسط‌ها به رایانه‌هایشان متصل می‌شوند. این تنها یکی از نمونه‌هایی است که وقایع علمی-تخیلی را کم کم وارد زندگی عموم مردم می‌کند.

منبع: interestingengineering.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری