ورود / ثبت نام

مطالعه فعالیت مغز پشت ضربات پنالتی از دست رفته

بازیکنان فوتبالی که از فکر زدن یک ضربه پنالتی احساس نگرانی می کنند و گل را از دست می دهند، فعالیت بیشتری در قشرپیش پیشانی مغز نشان می دهند. به گفته محققان، فکر کردن بیش از حد روی ضربه می تواند در از دست دادن یک گل نقش داشته باشد

ضربات پنالتی رویای یک فوتبالیست است یا کابوس؟ کاری که باید ساده باشد زمانی که امیدها و ترس‌های کل یک ملت بر روی شانه‌های یک بازیکن قرار می‌گیرد و باعث می‌شود آنها تحت فشار خفه شوند،

درک فعالیت مغز در پشت خفگی نیروی محرکه یک مطالعه جدید در مجله دسترسی آزاد Frontiers in Computer Science است.

این مطالعه اولین مطالعه ای است که فعالیت مغز را در هنگام ضربات پنالتی در یک محیط زمین فوتبال اندازه گیری می کند. این نشان می‌دهد که افرادی که مناطق فعال مغز درگیر در تفکر طولانی مدت را خفه کرده‌اند، نشان می‌دهد که در مورد عواقب از دست دادن موقعیت پیش آمده بیش از حد فکر می‌کنند.

ضربات پنالتی ترس خاصی را برای بسیاری از هواداران فوتبال ایجاد می کند. به عنوان مثال، تیم انگلیسی در طول سال‌ها متحمل چند اشتباه شده است و رکورد آنها در نقطه پنالتی نسبتاً تیره و تار است. لغزش بکام روی نقطه پنالتی مقابل پرتغال در جام اروپا 2004 را به خاطر دارید؟ او قطعا انجام می دهد. پنالتی‌ها می‌توانند به هر دو طرف انجام شوند، که تماشای آن‌ها را هیجان‌انگیز می‌کند، اما سوالاتی در مورد عملکرد تحت فشار ایجاد می‌کنند.

مکس اسلاتر، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشکده مهندسی برق، ریاضیات و علوم کامپیوتر در دانشگاه توئنته، هلند، یکی از نویسندگان می پرسد چگونه ممکن است که بازیکنان فوتبال با کنترل تقریباً کامل روی توپ آنها می توانند به طور بسیار دقیق توپ را در فاصله بیش از 50 متر بزنند) موفق به زدن یک ضربه پنالتی از فاصله 11 متری نشوند؟

بدیهی است که فشار روانی بسیار زیاد نقش دارد، اما چرا این فشار باعث از دست رفتن پنالتی می شود؟ ما سعی کردیم با اندازه گیری فعالیت مغزی بازیکنان فوتبال در هنگام اجرای فیزیکی یک ضربه پنالتی به این پاسخ پاسخ دهیم.

اسلاتر و همکارانش 22 داوطلب را برای ضربات پنالتی به خدمت گرفتند و فعالیت مغز آنها را با استفاده از تکنیکی به نام طیف‌سنجی نزدیک به فروسرخ عملکردی (fNIRS) اندازه‌گیری کردند. fNIRS شامل پوشیدن هدست است و می تواند فعالیت مغز را در حال حرکت اندازه گیری کند. این مطالعه اولین مطالعه ای است که علم اعصاب پشت خفگی را در شرایط واقعی خارج از آزمایشگاه بررسی می کند..

داوطلبان در شرایط فشار مختلف سعی کردند پنالتی را به ثمر برسانند: با دروازه باز، در برابر دروازه بان دوستانه، و در موقعیتی پرفشار که دروازه بان قصد داشت حواس آنها را پرت کند و  در ان یک جایزه احتمال داشت از دست برود.

دکتر Nattapong Thammasan، از دانشگاه Twente، توضیح داد: «ما دریافتیم که بازیکنانی که می‌توانستند تحت فشار عمل کنند، نواحی مرتبط با وظایف مغز را فعال می‌کنند.

به عنوان مثال، افزایش فعال شدن قشر حرکتی مربوط به عملکرد تحت فشار بود. این منطقی به نظر می رسد، زیرا حرکت یکی از مهمترین عناصر هنگام گرفتن پنالتی است.

برای بازیکنانی که تمایل بیشتری به تجربه اضطراب و از دست دادن پنالتی‌ها داشتند، ناحیه دیگری از مغز فعال‌تر بود - قشر پیش پیشانی. این ناحیه مغز درگیر تفکر بلندمدت است و نشان می دهد که چنین بازیکنانی به عواقب از دست دادن شوت فکر می کردند که عملکرد آنها را مختل می کرد

به طور شگفت انگیزی، محققان بر این باورند که فناوری fNIRS می تواند به بازیکنان کمک کند تا تحت فشار عملکرد بهتری داشته باشند و به آنها اطلاع دهند که مغزشان چگونه رفتار می کند. آنها فرض می کنند که بازیکنان می توانند خود را برای فعال کردن مناطق مفید مغز در موقعیت های پرفشار تمرین دهند.

 به طور هیجان انگیزی، این تکنیک می تواند برای مشاغل دیگری که عملکرد تحت فشار بالا مهم است، مانند جراحی مغز نیز مفید باشد. شاید برای بکهام خیلی دیر شده باشد، اما جراحان مغز نسل بعدی ممکن است در راه باشند.

 برای ادامه و منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری