ورود / ثبت نام

تأثیر ردیابی چشم در یادگیری و حافظه کودکان دارای اختلال یادگیری

معمولاً برای کودکانی که در جریان عادی یادگیری، در مدرسه مشکل دارند، کلاس های جبرانی بعد از مدرسه تبیین شده است تا با ارائه این شیوه مضاعف، یادگیری در دانش آموزان بهبود یابد. هدف این تحقیق ارزیابی شیوه ابداعی جدیدی است که با ردیابی چشم به عنوان شیوه جایگزین و اصلاحی آموزش مد نظر گرفته شده است.

مطالعات پیشین در حوزه آموزش ردیابی چشم نشان­ دادند که کودکانی که این سبک از آموزش را دریافت کردند در توجه و بازداری رفتاری خود بهبود نشان دادند. این تحقیق که با نمونه­ گیری تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل انجام شده است قصد دارد میزان افزایش یادگیری و حافظه را با استفاده از آموزش ردیابی چشم در کودکان مورد ارزیابی قرار دهد. 53 دانش ­آموز دبستانی با مشکلات مختلف اعم از (اختلالات طیف اتیسم، اختلال کمبود توجه/بیش­فعالی، اختلال یادگیری ویژه، اختلالات زبان خاص و عملکرد ذهنی مرزی) انتخاب شده و به شکل تصادفی در یکی از دو گروه کنترل و شاهد قرار گرفتند. در کلاس اصلاحی مدرسه آنها از نظر حافظه و یادگیری توسط فهرست هنگ کنک و آزمون یادگیری مورد سنجش قرار گرفته و مجدداً پس از 8 ماه آموزش مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفتند. 20 جلسه موازی به صورت هفتگی، هر جلسه حدوداً 50 دقیقه برای هر گروه ارائه شد. نتایج تحقیق نشان داد که کودکانی که آموزش ردیابی چشم را دریافت کردند، بهبود قابل توجه­ای را در حافظه نشان دادند. همچنین، این گروه به نسبت گروه شاهد یادگیری سریع­تری را از خود نشان دادند. با این­وجود، هر دو گروه بهبود قابل توجه­ای را در توانایی خواندن خود بارز نمودند. در مجموع می­توان اینگونه نتیجه گرفت که آموزش ردیابی چشم ممکن است شیوه آموزش موثری برای تقویت یادگیری و حافظه در کودکان با مشکلات یادگیری محسوب گردد. 

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری