ورود / ثبت نام

تمرین ذهن آگاهی، عملکرد توجه نوجوانان را بهبود می بخشد

آموزش ذهن آگاهی یا Mindfulness Training (MT) ممکن است به نوجوانان در پرورش بعضی از مهارت های شناختی از جمله تنظیم هیجان کمک کند.

آموزش ذهن آگاهی یا Mindfulness Training (MT) ممکن است به نوجوانان در پرورش بعضی از مهارت های شناختی از جمله تنظیم هیجان کمک کند. از آنجایی که واکنش هیجانی بالا شاخصه دوران نوجوانی است، آموزش ذهن آگاهی ممکن است به ویژه برای این گروه سنی مفید باشد. در همین راستا یکی از پژوهش های اخیر نشان می دهد برنامه آموزشی ذهن آگاهی در میان گروهی از دختران نوجوان و بزرگسال توانسته است نتایج مثبتی در جهت بهبود توجه این افراد ایجاد کند.

این مطالعه که در سال 2012 آغاز شد، بر آن بود که تفاوت‌ها در نحوه پاسخگویی بزرگسالان و نوجوانان را در پی آموزش ذهن آگاهی بررسی کند. در آن زمان، تبلیغات بسیار زیادی در مورد ذهن آگاهی در مدارس اجرا می شد، اما شواهد تحقیقاتی بسیار کمی در مورد تأثیر بالقوه آن بر کودکان و نوجوانان وجود داشت.  برای درک بهتر مکانیسم های خاصی که باعث می شد ذهن آگاهی بر شناخت تأثیر بگذارد، این پرسش به وجود آمد که چگونه تمرین ذهن آگاهی ممکن است جنبه های کنترل توجه را تقویت کند. این موضوع در بزرگسالان تقریباً ثابت شده بود، اما تا آن زمان تحقیقات چندانی روی گروه جوان صورت نگرفته بود، زیرا احتمال می‌ رفت که کودکان و نوجوانان هنوز ظرفیت کنترل شناختی یا توجهی کافی برای تکمیل تمرین ذهن آگاهی را نداشته باشند؛ از سوی دیگر، این واقعیت که شناخت و کنترل توجه در دوران کودکی و نوجوانی ممکن است نسبت به آموزش منعطف تر و حساس تر باشند، این احتمال را در ذهن پژوهشگران پررنگ تر می کرد که تمرینات ذهن آگاهی ممکن است منجر به مزایای بیشتری برای نوجوانان شود.

محققان در این مطالعه یک آموزش ذهن آگاهی 8 هفته ای را در میان نمونه متشکل از 26 نوجوان و 17 بزرگسال مورد آزمایش قرار دادند. شرکت کنندگان به طور تصادفی برای دریافت یک آموزش ذهن آگاهی (MT) یا یک تمرین آرامش (RT) که به عنوان شرایط کنترل فعال عمل می کرد، در یکی از این دو گروه قرار گرفتند. قبل و بعد از آموزش، هر دو گروه، در حین انجام تکلیف کنترل توجه و یک تکلیف عاطفی تحت تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) قرار گرفتند. در نهایت نتایج این مطالعه نشان داد که نوجوانان در گروه آموزش ذهن ‌آگاهی، بهبودهایی در کنترل توجه و همچنین تنظیم هیجان داشتند، در حالی که گروه کنترل (RT)، بهبودی خاصی گزارش نداد. یافتۀ مهم دیگر این بود که نتایج از نظر آماری برای دو گروه سنی مشابه بود و نتایج نشان داد که نوجوانان و بزرگسالان مزایای کنترل توجه مشابهی را از MT دریافت کردند.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

 

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری