ورود / ثبت نام

در کودکان مبتلا به اوتیسم و سندرم X شکننده تغییرات اولیه مغز دیده می شود؟

کودکانی که به اختلال طیف اوتیسم(ASD)مبتلا هستند اکثرا تا سن 2 تا 3 سالگی تشخیص داده نمی شوند. در مطالعات جدید نشان داده شده است که مغز نوزادان مبتلا به ASD با مغز افرادی که در سن شش ماهگی به این بیماری مبتلا می شوند؛ ممکن است متمایز باشد.

کودکانی که به اختلال طیف اوتیسم(ASD)مبتلا هستند اکثرا تا سن 2 تا 3 سالگی تشخیص داده نمی شوند. در مطالعات جدید نشان داده شده است که مغز نوزادان مبتلا به ASD با مغز افرادی که در سن شش ماهگی به این بیماری مبتلا می شوند؛ ممکن است متمایز باشد.

تغییراتی که در دوران نوزادی اتفاق می افتد ممکن است مجموعه ای از تغییرات مغزی و رفتاری مرتبط باشند که منجر به ظهور اختلال اوتیسم می شود. درک این دست تغییرات مغزی می تواند به مداخلات هدفمند کمک کند. آمیگدال مرکزی، کلیدی در پردازش اطلاعات اجتماعی است؛ مانند: تطابق حالت چهره با احساس متناسب آن. مطالعاتی روی کودکان 2 تا 4 ساله به بزرگ شدن آمیگدال در کودکان مبتلا به اوتیسم، اشاره دارند اما زمان وقوع این تغییرات و ارتباط آن با ویژگی افراد مبتلا به اوتیسم هنوز ناشناخته است. در این مطالعه پژوهشگران روی 408 نوزاد در سنین 6، 12 و 24 ماهگی اسکن MRI هنگام خواب انجام دادند. 58 شرکت کننده نوزادانی بودند که خواهر یا برادر مبتلا به ASD داشتند و احتمال ابتلا آنها زیاد بود و بعدا هم در آنها این اختلال تشخیص داده شد، 212 نوزاد پر خطر که بعدا مبتلا تشخیص داده نشدند، 109 نوزاد بدون سابقه خانوادگی اوتیسم که متعاقبا با ASD تشخیص داده نشدند و 29 نوزاد مبتلا به سندرم X شکننده (یک اختلال رشدی ناشی از جهش در ژن کروموزوم X) که این کودکان طیف وسیعی از چالش های فیزیکی و رفتاری را نشان می دهند و نیمی از آن ها معیارهای اختلال طیف اوتیسم را دارند.

طبق MRI های گرفته شده از نوزادان تا شش ماهگی اندازه آمیگدال در گروه های مختلف یکسان است اما بعد از شش ماه افراد مبتلا به اوتیسم رشد غیر طبیعی آمیگدال قابل مشاهده است. این افزایش اندازه آمیگدال با رفتارهای افراد مبتلا در آینده مرتبط بودند. همچنین در این مطالعه نشان داده شد که حجم هسته caudate( ناحیه ای که حرکات و یادگیری را تنظیم می کند) در نوزادان مبتلا به سندرم X شکننده نسبت به سایر گروه‌ها در سنین 6، 12 و 24 ماهگی حدود 20 درصد بیشتر است. این افزایش اندازه نیز با رفتار های بعدی در ارتباط است. نوزادان مبتلا به سندرم X شکننده که در 12 ماهگی دم های بزرگتری داشتند، در 24 ماهگی رفتارهای تکراری بیشتری از خود نشان دادند.

با توجه به یافته ها درمان کودکان مبتلا به ASD و سندرم X شکننده معمولا از دو سالگی شروع می شود. با توجه به تصاویر MRI درمان های دیداری و زبانی در اوایل زندگی می توانند ارزشمند باشند. در کودکانی هم که به X شکننده مبتلا هستند درمان ها می توانند با دوز پایین سرترالین تکمیل شوند، که به رشد اولیه نورون ها و مدیریت علائم اضطراب دوران کودکی کمک می کند.

برای مشاهده منبع کلیک نمایید.

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری