ورود / ثبت نام

اسکن fMRI به کمک هوش مصنوعی می‌تواند ضریب هوشی شما را پیش‌بینی کند.

دانشمندان موفق شدند یک سیستم هوش مصنوعی طراحی کنند که می‌تواند تنها با استفاده از اسکن مغز فرد، بگوید او چه ضریب هوشی دارد.

دانشمندان موفق شدند یک سیستم هوش مصنوعی طراحی کنند که می‌تواند تنها با استفاده از اسکن مغز فرد، بگوید او چه ضریب هوشی دارد.

محققان موسسه فناوری کالیفرنیا، مرکز پزشکی Cedars-Sinai و دانشگاه Salerno آمریکا نشان دادند که ابزار محاسباتی جدیدشان می‌تواند هوش فرد را از روی اسکن fMRI که از روی فعالیت مغزی حالت استراحت فرد گرفته شده، پیش‌بینی کند. به زبانی دیگر، میزان هوش فرد می‌تواند از روی الگوهای فعالیت مغزی، هنگامی که مشغول انجام کار خاصی نباشند یا به موضوع خاصی فکر نکنند، تخمین زده شود.

برای آموزش دادن به الگوریتم برای درک الگوهای پیچیده فعالیت در مغز انسان، محققان اسکن مغزی و ضریب هوشی نزدیک به 900 فرد را به الگوریتم خورانده و آن را به کار انداختند.

بعد از پردازش داده‌ها‌، الگوریتم قادر بود هوش هر فرد در این 900 نفر را در سطح آماری قابل توجهی پیش‌بینی کند.

این مطالعه به عنوان بخشی از یک پژوهش بزرگ به انجام رسید، که به دنبال آن است که دستگاه تشخیصی بسازد که بتواند با استفاده از اسکن مغز شخص، اطلاعات بسیار زیادی درباره‌ی ذهن افراد به دست بدهد.

محققان می‌خواهند روزی اسکن‌ها‌ی MRI همان اندازه که امروز برای تشخیص تومورها، آنوریسم یا بیماری‌ها‌ی کبدی مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای تشخیص شرایطی مانند اوتیسم، اسکیزوفرنی و اضطراب نیز به کار بروند.

تشخیص هوش به عنوان یکی از اولین موارد برای دستیابی به این فناوری انتخاب شده بود، چرا که تحقیقات نشان داده که هوش در گذر زمان بسیار پایدار است. این بدان معنی است که ضریب هوشی فرد در طول هفته‌ها‌، ماه‌ها‌ یا سال‌ها‌ تغییر چندانی نمی‌کند.

محققان همچنین با استفاده از همین جمعیت نمونه، و همین رویکرد، یک مطالعه موازی را به انجام رساندند، و سعی کردند در آن ویژگی‌ها‌ی شخصیتی فرد را از روی اسکن‌ها‌ی fMRI پیش‌بینی کنند.

آزمون شخصیت شناسی مورد استفاده توسط تیم، وضعیت شخصیتی فرد را به پنج دسته تقسیم می‌کند: روان‌رنجوری، برون‌گرایی، سازگاری، استقبال از تجربه و وظیفه‌شناسی.

با این حال، مشخص شد که پیش‌بینی ویژگی‌ها‌ی شخصیتی از روی اسکن fMRI با استفاده از این روش، بسیار سخت‌تر از پیش بینی هوش است.

منبع: devdiscourse.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری