ورود / ثبت نام

افسردگی پس از ضربه مغزی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افسردگی پس از آسیب مغزی تروماتیک (TBI) ممکن است یک بیماری مجزا و متفاوت از اختلال افسردگی حاد (MDD) باشد.

این کشف که از الگوهای منحصر به فرد مشاهده شده در نقشه‌های مغزی بیماران TBI به دست آمده، می‌تواند درمان چنین افرادی را متحول کند.

مطالعه جدید اصطلاحی برای این نوع افسردگی پیشنهاد می‌کند: "سندرم عاطفی “TBI اساساً، این تحقیق گام مهمی به سوی استراتژی‌های درمانی شخصی‌سازی‌شده برای بیماران TBI است.

تحقیقات جدیدی به سرپرستی‌شان صدیقی، متخصص مغز و اعصاب، از بیمارستان بریگام و زنان، عضو مؤسس سیستم مراقبت‌های بهداشتی Mass General Brigham، نشان می‌دهد که افسردگی پس از آسیب مغزی تروماتیک (TBI) ممکن است یک اختلال بالینی مجزا و متفاوت از اختلال افسردگی حاد (MDD) با پیامدهایی برای درمان بیماران باشد. یافته‌های این مطالعه در Science Translational Medicine منتشر شده است.

دکتر صدیقی، نویسنده‌ی این تحقیق، از بخش روان‌پزشکی بریگام و مرکز درمان مدارهای مغزی، می‌گوید: یافته‌های ما به توضیح چگونگی تأثیر ضربه فیزیکی به مدارهای خاص مغز بر ایجاد افسردگی کمک می‌کند. اگر حق با ما باشد، به این معناست که باید افسردگی بعد از TBI را مانند یک بیماری مجزا درمان کنیم.

او در ادامه می‌گوید: بسیاری از پزشکان مشکوک بودند که این یک اختلال بالینی مجزا با الگوی منحصر به فردی از علائم و پاسخ‌های درمانی منحصر به فرد، از جمله پاسخ ضعیف به داروهای ضد افسردگی معمولی، باشد. اما تا به امروز، شواهد فیزیولوژیکی روشنی برای اثبات این موضوع نداشتیم.

صدیقی در این پژوهش با محققانی از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، دانشکده پزشکی دانشگاه دوک، دانشگاه پادوآ و دانشگاه علوم بهداشتی خدمات متحد همکاری کرد.

آن‌ها یک آزمایش بالینی کوچک آغاز کردند که از نقشه برداری شخصی مغز برای هدف قرار دادن تحریک مغزی به عنوان درمانی برای بیماران TBI با افسردگی استفاده کردند. در این فرآیند، آنها الگوی خاصی از anomalite‌ها را در نقشه‌های مغزی این بیماران مشاهده کردند.

مطالعه فعلی شامل ۲۷۳ بزرگسال با TBI، که معمولاً ناشی از صدمات ورزشی، صدمات نظامی یا تصادفات رانندگی بود. افراد این گروه با گروه‌های دیگری که TBI یا افسردگی نداشتند، مقایسه شدند.

شرکت کنندگان در مطالعه تحت MRI در حالت استراحت قرار گرفتند، اسکن مغزی نشان می‌دهد اکسیژن چگونه در مغز حرکت می‌کند. این اسکن‌ها اطلاعاتی در مورد اکسیژن‌رسانی تا 200 هزار نقطه در مغز در حدود 1 هزار نقطه مختلف در زمان ارائه می‌دادند و منجر به حدود 200 میلیون نقطه داده در هر فرد می‌شدند.

بر اساس این اطلاعات، از یک الگوریتم یادگیری ماشینی برای ایجاد نقشه فردی از مغز هر فرد استفاده شد.

مکان مدار مغزی درگیر در افسردگی در افرادی با TBI و بدون TBI یکسان بود، اما ماهیت anomalite‌ها متفاوت بود. اتصال در این مدار در افسردگی بدون TBI کاهش یافته بود و در افسردگی مرتبط با TBI افزایش یافته بود. این نشان می‌دهد که افسردگی مرتبط با TBI ممکن است یک فرآیند بیماری متفاوت باشد که محققان نام جدیدی را پیشنهاد کردند: "سندرم عاطفی TBI"

یکی از محققین می‌گوید: من همیشه مشکوک بودم که این همان اختلال افسردگی حاد معمولی یا سایر شرایط سلامت روان که به آسیب مغزی تروماتیک مرتبط نیستند، نیست. هنوز چیزهای زیادی برای درک وجود دارد، اما ما شروع به پیشرفت کرده‌ایم.

این خبر می‌تواند برای افراد مبتلا به افسردگی پس از TBI و خانواده‌های آنها امیدبخش باشد. این مطالعه نشان می‌دهد که افسردگی پس از TBI یک بیماری قابل درمان است و امید است که در آینده درمان‌های جدید و مؤثرتری برای آن توسعه یابد.

 

منبع

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری