ورود / ثبت نام

سلولی که می‌تواند راز مقاومت سرطان مغزی را فاش کند

پژوهشگران دانشگاه نوتردام کشف کردند که فیبروبلاست‌های پیری‌واسکولار، که تا چند سال پیش در مغز ناشناخته بودند، می‌توانند با ایجاد یک محیط توموری مهارکننده ایمنی و ترویج سلول‌های سرطانی شبیه به ساقه، سرطان مغزی را در برابر درمان‌های ایمنی‌ مقاوم کنند. این کشف می‌تواند راهی جدید برای درمان این بیماری کشنده را باز کند.

 

 در یک مطالعه جدید در مجله پزشکی ژنومیک، پژوهشگران دانشگاه نوتردام کشف کردند یک سلول که کمتر مورد توجه قرار گرفته می‌تواند نظریه جدیدی درباره اینکه چگونه سرطان مغزی ابتدایی می‌تواند به درمان ایمنی‌زایی مقاوم باشد، ارائه دهد.


مینال داتا، استادیار مهندسی هوافضا و مکانیک در نوتردام و نویسنده ارشد این مطالعه گفت “ده سال پیش، ما حتی نمی‌دانستیم که فیبروبلاست‌های پیری‌واسکولار در مغز وجود دارند و فقط در لایه جمجمه نیستند”،. “تخصص آزمایشگاه من بررسی تومورها از یک دیدگاه مهندسی و سیستمی است و به بررسی ویژگی‌های مکانیکی نوین در سرطان‌های نادر که ممکن است کمتر مورد بررسی یا نادیده گرفته شده باشند، می‌پردازد.”
آزمایشگاه داتا با استفاده از روش‌های بیوانفورماتیک استاندارد و روش‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی، شروع به تجزیه و تحلیل ژن‌هایی پرداخت که در محیط تومور در میان سلول‌های مختلف فعال می‌شوند.

آن‌ها متوجه شدند که بیماران مبتلا به سرطان مغزی که تعداد بیشتری از فیبروبلاست‌های پیری‌واسکولار در تومورهایشان داشتند، احتمالاً به درمان‌های ایمنی‌زایی پاسخ ضعیف‌تری می‌دادند و نتایج بقای ضعیف‌تری داشتند.

هنگامی که پژوهشگران بررسی کردند که چگونه این امر ممکن است، کشف کردند که فیبروبلاست‌های پیری‌واسکولار کمک می‌کند تا یک محیط توموری مهارکننده ایمنی را انجام ‌دهند، به سرطان اجازه می‌دهد بهتر از سیستم ایمنی فرار کند. فیبروبلاست‌ها همچنین ممکن است به سرطان کمک کنند که به درمان‌هایی مقاومت شوند- مانند شیمی‌درمانی که سلول‌های تقسیم‌شونده را هدف می‌گیرد - با اینکه سلول‌های سرطانی شبیه به ساقه را که به ندرت تقسیم می‌شوند، ارتقا می‌دهند. تصور می‌شود این سلول‌ها منبع اصلی عود تومور و متاستاز باشند.

زارودنیوک گفت: در آینده، ما می‌خواهیم آزمایش‌های جدیدی را انجام دهیم تا نتایجی را که در این مقاله یافتیم، تأیید کنیم و بستر خوبی را برای شروع به تحقیق در مورد اینکه چگونه می‌توان پاسخ به درمان ایمنی‌زایی را بهبود ببخشیم، فراهم کنیم. به دلیل اینکه فیبروبلاست‌های پیری‌واسکولار بخشی از عروق سالم مغز هستند، داتا باور دارد که این سلول‌ها از عروق جدا شده و به تومور گلیوبلاستوما نزدیک می‌شوند یا در آن نفوذ می‌کنند و با تولید پروتئین‌های الیافی به ما دیدگاهی متفاوت از ساختار مغز و تاثیر سلول‌های سرطانی می‌دهند.

 

منبع: sciencedaily

 

 

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری