ورود / ثبت نام

سیگار، دشمن مغز

پژوهشگران دانشگاه پزشکی واشنگتن در سنت لوئیس در یک پژوهش جدید اثبات کردند که سیگار مغز را کوچک و پیر می‌کند. آنها نشان دادند که ترک سیگار جلوی از بین رفتن بیشتر بافت مغز را می‌گیرد اما مغز را به حالت اولیه برنمی‌گرداند چرا که مغز همه انسان‌ها با پیر شدن کمی کوچک می‌شود. اما سیگار باعث می‌شود که این فرآیند سریع‌تر اتفاق بیفتد.

در این مطالعه، راهکاری برای توضیح نحوه ارتباط سیگار کشیدن با کاهش توانایی‌های ذهنی مرتبط با سن و بیماری آلزایمر ارائه شده است. تاکنون بیشتر به آسیب‌های سیگار بر ریه‌ها و قلب توجه شده است. اما با بررسی دقیق‌تر مغز، متوجه شدند که سیگار برای مغز نیز خطرناک است.

علاوه بر سیگار، ژن‌ها نیز در کوچک شدن مغز تأثیر دارند. نیمی از خطر سیگار کشیدن یک فرد را می‌توان به ژن‌های او نسبت داد.. این افراد مغز‌های کوچکتری نسبت به بقیه دارند.

برای بررسی این رابطه، آنها از داده‌های بیومدیکال UK Biobank که شامل اطلاعات ژنتیکی، سلامتی و رفتاری نیم میلیون نفر است، استفاده کردند. آنها متوجه شدند که هر چه فرد بیشتر سیگار بکشد، مغز او کوچک‌تر می‌شود. این کوچک شدن مغز قابل برگشت نیست و ترک سیگار فقط می‌تواند از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

 

منبع:sciencedaily 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری