ورود / ثبت نام

چین اولین واکسن بر پایه ژن را برای اختلال طیف اوتیسم آزمایش می‌کند

پژوهشگران چینی با استفاده از تکنولوژی ویرایش ژن CRISPR-Cas9 یک واکسن جدید برای درمان اختلال طیف اوتیسم (ASD) توسعه داده‌اند که برای اولین بار در جهان به مرحله آزمایش بالینی رسیده است.

در چین، یک واکسن ژنی جدید برای درمان اختلال طیف اوتیسم (ASD) به مرحله آزمایش‌های بالینی رسیده است که یک پیشرفت علمی مهم در این زمینه است.

این واکسن، که توسط شرکت Qihan Biotech در شانگهای ساخته شده است، با استفاده از یک تکنولوژی ویرایش ژن به نام CRISPR-Cas9 یک جهش در ژن SHANK3 را اصلاح می‌کند که با ASD مرتبط است. ASD یک اختلال رشدی است که بر توانایی ارتباطی و رفتاری تأثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند باعث مشکلات اجتماعی و یادگیری شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که یک نفر از هر 160 کودک در جهان از ASD رنج می‌برد. در حال حاضر هیچ درمان کاملی برای ASD وجود ندارد، اما برخی از روش‌ها و مداخلات می‌توانند به بهبود وضعیت زندگی افراد مبتلا کمک کنند.

شرکت Qihan Biotech اعلام کرده است که این واکسن اولین محصول ژنی برای ASD است که در جهان آزمایش می‌شود و همچنین اولین محصول ژنی مبتنی بر CRISPR است که در چین مورد آزمون قرار می‌گیرد. این شرکت گفته است که پس از انجام مطالعات پیش بالینی، مجوز آزمایش فاز 1 را از سازمان ملی محصولات پزشکی گرفته است که در آن اثرات جانبی واکسن بر روی داوطلبان سالم بررسی می‌شود.

این آزمایش در بیمارستان نهم شانگهای صورت خواهد گرفت و نتایج آن تا پایان سال 2024 اعلام خواهد شد. شرکت Qihan Biotech  امیدوار است که واکسن خود را به یک درمان موثر و ایمن برای ASD تبدیل کند و همچنین قابلیت آن را برای درمان سایر اختلالات عصبی ناشی از جهش ژنی، مانند سندرم رت و سندرم X شکننده، مورد بررسی قرار دهد.

 

منبع: channelnews

           

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری