ورود / ثبت نام

بازدید دکتر حسین قناعتی و هیئت همراه از آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز روز یکشنبه 1 بهمن ماه 1402 میزبان دکتر حسین قناعتی و هیئت همراه بود.

به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، دکتر قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران باهیئت همراه روز یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ از آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز بازدید کردند.


در نشستی که قبل از بازدید انجام شد دکتر محمد علی عقابیان رئیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز پس از معرفی این مرکز گفت: با توجه به نیاز جامعه ما تصمیم گرفتیم تا تعدادی از کارهای کاربردی که در این آزمایشگاه انجام می‌گرفت را توسعه دهیم.


وی افزود: با توجه به اینکه این آزمایشگاه "ملی"است ونقش ملی بودن آن این است تا نیاز جامعه را پیدا کند و یک ارتباط با ذینفعانی که ممکن است در حیطه مغز و شناخت فعالیت یا پروژه‌ای داشته باشند ظرفیت‌سازی کند تا این بستر برای انجام این نوع فعالیت‌ها ایجاد شود.


رئیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز توضیح داد: محور کار آزمایشگاه تاکنون سرویس دهی به محققین و اساتید بوده است و تا به امروز ۱۴۸۱ پروژه دانشجویی انجام شده است که از میان آنها ۵۰۰نفر از اعضای هیئت علمی در این مرکز پروژه انجام داده‌اند و در میان این پروژه‌ها خدمت رسانی به وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز انجام شده است و ۵۱۰ کارگاه که شامل (کارگاه آموزشی، کارگاه تحقیقاتی، سمینارها، وبینارها) نیز برگزار شده است.


وی افزود: در زمینه ارزیابی و اندازه گیری‌های مغز آزمایشگاه تمام دستگاه‌ها را دارد و تنها دستگاهی که باید به این مجموعه اضافه شود دستگاه(MEG) است که تمام کارهای آن انجام شده و منتظر ورود آن هستیم.


دکتر عقابیان بیان کرد: در کل دنیا ۲۰۰ عدد از این دستگاه موجود است و با ورودش به آزمایشگاه تنها دستگاه منطقه می‌شود که دقت آن از دستگاه‌های EEG،mri بسیار بالاتر است.


دکتر محمد علی عقابیان در ادامه افزود: این مجموعه در بخش ترویج که مستقیما با دانشجویان در ارتباط است، خدمات بسیار زیادی را انجام داده است.


رئیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با اشاره به اینکه نیازهای افراد جامعه ی‌غیر وابسته به مغز که درعین حال کارشان با مغز است گفت: ارگان‌هایی مثل آموزش و پرورش، قوه قضائیه، صدا و سیما و نورومارکتینگ و یک سری بیماری‌ها از قبیل افسردگی، وسواس و اعتیاد که در جامعه آنها را به عنوان بیماری می‌دانیم، این افراد تغیراتی در مغزشان ایجاد شده است که اگر درست شناسایی و علت یابی و مکانیزم آن را با ابزارهایی که در حال حاضر داریم پیدا کنیم درمان آنها درست‌تر و منطقی‌تر است.


دکتر عقابیان در ادامه بیان داشت: این فعالیت‌ها یک مسیر جدیدی در مورد بیماری‌ها، رفتارها و خلقیات باز می‌کند که با شناختی که از مغز به دست می‌آید و شناختی که از انسان داریم بتوانیم یک طراحی درست انجام دهیم.


وی در پایان خاطر نشان کرد: آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز آمادگی این را دارد تا به افرادی که در شاخه‌های مغز و شناخت در حال فعالیت هستند خدمات مناسبی ارائه دهد تا بتوانند پروژه‌های خود را به ثمر برسانند و گام بلندی در پیشرفت علم داشته باشند.


دکترحسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درادامه با اشاره به اینکه دانشگاه باید در اختیار مردم باشد گفت: جامعه نیازمند این است که افراد تحصیل کرده مسئولیت اجتماعی خود را که یکی مهم‌ترین وظایف هر فرد است را به درستی انجام دهد و دانشگاهیان با همکاری NGOها، مساجد و خیرین در حال خدمت رسانی به قشر ضعیف جامعه هستند.


دکترحسین قناعتی در ادامه افزود: اگر جایگاه هر فرد به درستی طراحی شود، می‌تواند نتایج بزرگی در پی داشته باشد.


وی با اشاره به خدمات رسانی دانشگاهیان به مناطق کم برخوردار تهران در ادامه افزود: برای بچه‌های کم شنوا در این مناطق سمعک تهیه شده است و پس از معاینه چشم کودکانی که دچار ضعف چشم بودند، بسیاری کم بینایی پنهان مشخص شده است که برای آنها عینک تهیه شده است.


وی بیان داشت: در دوران کرونا ۴۰۰۰ کشته کرونایی شناسایی شدند و به خانواده‌های آنها رسیدگی شد و مشکلات PTSD به وجود آمده در آنها را شناسایی و آنها را تحت درمان قرار دادند.


در پایان دکترحسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و هیئت همراه از آزمایشگاه بازدید کردند.

photo2060
photo2061
photo2062
photo2063

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری