ورود / ثبت نام

اثر درمانی ملاتونین بر کاهش آسیب ناشی از التهاب عصبی از طریق تنظیم سلول های میکروگلیا پس از سکته مغزی ایسکمیک در فاز ریپرفیوژن

سكته مغزي ايسكميك از علل شايع مرگ و ناتواني در جهان است و موضوع پژوهش هاي بسياري در طول سال هاي اخير بوده است و اگر چه در اين پژوهش ها بالغ بر 600درمان موثر براي سكته مغزي ايسكميك گزارش شده است اما در بالين گزينه هاي درماني پيشگيرانه هنوز محدود است.

استفاده از آنتي اكسيدان ها نيز جهت كنترل روند التهاب و افزايش مرگ سلولي با كاهش راديكال هاي آزاد در درمان سكته مغزي بسيار مورد توجه است. ملاتونين در حال حاضر يكي از قوي ترين آنتي اكسيدان ها به شمار مي رود. اما تاكنون به طور جامع به صورت تزريق شرياني و در مرحله ريپرفيوژن بعد از ايسكمي مغزي مورد مطالعه قرار نگرفته است. همچنين در رابطه با نحوه اثر آن بر آبشار سكته مغزي و جلوگيري از آسيب ثانويه كه سلول هاي ميكروگليا در آن نقش بسزايي دارند تحقيقات كمي در دسترس مي باشد.اما با وجود انجام پژوهش هاي بسيار متاسفانه هنوز اثر ملاتونين بر آبشار سكته مغزي ايسكميك و به خصوص در مرحله ريپرفيوژن چه در مدل هاي سلولي و چه در مدل هاي حيواني به طور كامل مورد بررسي قرار نگرفته است و نياز به مطالعات بيشتر شديدا احساس مي شود. همچنين اكثر مطالعات به بررسي اثرات آنها با تجويز وريدي يا صفاقي پرداخته اند و مطالعات كمي در رابطه با اثرات آنها بعد از تجويز به صورت داخل شرياني در دسترس مي باشد. در این مطالعه سعی شده است تا به بررسی اثرات ملاتونین با تزریق شریانی در فاز ریپرفیوژن با تاکید بر اثرات آن بر روی سلول های میکروگلیا پرداخته شود.
در این مطالعه، هدف اولیه بررسی اثر درمانی ملاتونین داخل شریانی و آشکارسازی مکانیزم اثربخشی آن است. پس از آن با استفاده از تکنیک invitro، اثرات حفاظتی ملاتونین بر روی سلول های میکروگلیال در شرایط هایپوکسی بررسی شد.
یافته ها نشان داد که یک تک دوز ملاتونین در ابتدای فاز reperfusion، عملکرد ساختاری و رفتاری را بهبود میبخشد. ملاتونین باعث افزایش NeuN و کاهش GFAP، Iba1 و active caspase-3 در سطح پروتئین می شود. علاوه بر آن، ملاتونین سطح BDNF، MAP2 و HSPA1A را بالا برده و سطح VEGF را در mRNA پایین می آورد.
 نتایج همچنین نشان داد گیرنده ملاتونین 1B پس از 3 ساعت هایپوکسی در سلول های میکروگلیال بشدت بیان می شود. علاوه بر آن، ملاتونین نسبت TERM2/iNOS را بعنوان محافظ ترین شکل از میکروگلیا (M2) افزایش می دهد.
ملاتونین آسیب ناشی از التهاب عصبی را از طریق تنظیم سلول های میکروگلیا پس از سکته مغزی ایسکمیک در فاز ریپرفیوژن کاهش می دهد.

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال november 2019 در National Library of Medicine به چاپ رسیده است.

 


برای مشاهده منابع کلیک کنید.

 


اسامی پژوهشگران:

فرشته عاضدی، مسعود مهرپور، سعید طالبی، ادیب زنده دل، سمیه کاظم نژاد، کاظم موسوی زاده، Cordian Beyer، امیرحسن زرنانی، محمدتقی جغتایی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری