ورود / ثبت نام

ساختار سه‌بعدی پروتئین‌ها راز بیماری پارکینسون را فاش می کنند

دانشمندان در موسسه تحقیقاتی کودکان سنت جود ساختار سه‌بعدی دو پروتئین مهم در بیماری پارکینسون را کشف کرده‌اند. این کشف می‌تواند به درک بهتر علل و درمان این بیماری کمک کند.

بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی پیشرونده است که در آن عصب‌های مغز کم‌کم تخریب می‌شوند و باعث اختلال در حرکت و تعادل می‌شوند. این بیماری در حدود ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان تشخیص داده شده است و علت آن هنوز مشخص نیست.

یکی از علائم این بیماری انباشته شدن پروتئین آلفا-سینوکلئین در داخل سلول‌های عصبی است که به نام لوی بادی شناخته می‌شوند. این پروتئین می‌تواند باعث اختلال در عملکرد میتوکندری‌ها شود که مسئول تولید انرژی در سلول‌ها هستند.

دانشمندان در موسسه تحقیقاتی کودکان سنت جود با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته کریستالوگرافی و میکروسکوپی الکترونی، ساختار سه‌بعدی دو پروتئین مرتبط با بیماری پارکینسون را نشان داده‌اند. این دو پروتئین،در بیماری‌هایی که در آن‌ها عصب‌های مغز تخریب می‌شوند، نقش دارند، به نام‌های PINK1 و LRRK2 شناخته می‌شوند.

PINK1 یک آنزیم است که به عنوان یک سنسور برای شناسایی میتوکندری‌های آسیب‌دیده عمل می‌کند. این آنزیم می‌تواند میتوکندری‌هایی که عملکرد آن‌ها از دست رفته است را برچسب‌گذاری کند و سیگنالی برای تخریب آن‌ها ارسال کند. این کار باعث می‌شود که میتوکندری‌های سالم جایگزین شوند و عملکرد سلول‌ها بهبود یابد.

LRRK2 یک آنزیم دیگر است که به عنوان یک رگولاتور برای تعادل بین تولید و تخریب میتوکندری‌ها عمل می‌کند. این آنزیم می‌تواند فعالیت PINK1 را تنظیم کند و در صورت لزوم، میتوکندری‌های جدید را تحریک کند. این کار باعث می‌شود که میتوکندری‌ها در شرایط مختلف به خوبی عمل کنند و انرژی لازم را تامین کنند.

این دو آنزیم با هم تعامل دارند و در صورت اختلال در عملکرد آن‌ها، می‌توانند منجر به انباشته شدن پروتئین آلفا-سینوکلئین شوند که یکی از علائم بیماری پارکینسون است. امیدواریم این پروتئین‌ها بتوانند داروهایی را طراحی کنند که فعالیت LRRK2 را کنترل کنند و جلوی پیشرفت بیماری را بگیرند.

 

منبع: msn

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری