ورود / ثبت نام

طبقه‌بندی حرکات مچ دست با استفاده تصاویر fMRI

در اين تحقيق، فعاليت کورتکس حرکتي مغز به هنگام حرکت دست راست به چهار جهت بالا، پايين، چپ و راست، در سه حالت فعال و غیرفعال و تصوری در 10 داوطلب نرمال با استفاده از پروتکل تصويربرداری گراديان اکو پلنار و از طريق اندازه‌گیری سيگنال MR وابسته به سطح اکسيژن خون، مورد ارزيابي قرارگرفته است.
در اين تحقيق از MRI 3T Siemens مدل Prisma متعلق به آزمايشگاه ملي نقشه‌برداری مغز ايران و پارامترهای پروتکل اکو پلنار به‌صورت: اندازه وکسل 3×3×3 میلی‌متر، ميدان ديد 210 میلی‌متر، زمان تکرار 2000 میلی‌ثانیه و زمان اکو 30 میلی‌ثانیه استفاده شده است. در مجموع 248 تصوير آگزيال با استـفاده از طراحـي بلـوک در حيـن استراحـت و حرکت دست راست از نواحي مغزی اطراف شيار روالندو در ناحيه مربوط به کورتکس حرکتي دست راست تهيه گرديد. تصاوير حاصل، پس از تغيير فرمت از Dicom به NifTi توسط نرم‌افزار MRIcron، با استفاده از نرم‌افزار SPM8 که بر روی نسخه 16 نرم‌افزار MATLAB اجرا می‌شد، تحت مراحل تجزیه‌وتحلیل و پردازش تصوير قرار گرفتند. .
تحليل یافته‌ها، افزايش معینی (p<0.05) را در شدت سيگنال پيکسل مربوط به کورتکس حرکتي مغز به هنگام انجام فعاليت، در مقايسه با حالت استراحت نشان داد و همچنين مشاهده شد که نواحي فعال در قسمت مربوط به دست M1 قشر حرکتي اوليه، در هنگام حرکت دست به جهات مختلف، از لحاظ مکاني متفاوت هستند. همچنين نتايج اين مطالعه نشان داد که موقعيت کانون‌های فعاليت، در حالت‌های فعال و غیرفعال و تصوری با یکديگر متفاوت هستند.
نتايج اين مطالعه نشان داد که سلول‌های عصبي M1 در کنار کنترل حرکت قسمت‌های مختلف بدن، در پردازش اطلاعات پيچيده نيز نقش دارند و برای کنترل حرکت در يکي از جهات راست و چپ و بالا و پايين تنظیم شده‌اند و به نظر می‌رسد که از یافته‌های اين تحقيق بتوان جهت مطالعات ارتباط مغز با کامپيوتر (BCI) استفاده کرد.

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال April 2020 در Journal of Biomedical Physics and Engineering به چاپ رسیده است.

برای مشاهده منابع کلیک کنید.

اسامی پژوهشگران:

حمید شرینی، نادر ریاحی عالم، مازیار جلالوند، حمید خبیری، حسین عرب علی بیگ و محدثه ندیمی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری