ورود / ثبت نام

چه زمانی مغز شما در اوج قدرت شناختی خود است

مطالعه جدیدی که طی پنج سال در یک دانشگاه دولتی بزرگ در بریتانیا انجام شد، نشان می‌دهد که دانشجویان کالج در امتحاناتی که در اوایل بعدازظهر گرفته می‌شوند بهترین عملکرد را دارند.

مطالعه جدیدی که طی پنج سال در یک دانشگاه دولتی بزرگ در بریتانیا انجام شد، نشان می‌دهد که دانشجویان کالج در امتحاناتی که در اوایل بعدازظهر گرفته می‌شوند بهترین عملکرد را دارند، احتمالاً به این دلیل که زمان بازه زمانی با ریتم شبانه‌روزی آنها، فرایند بیولوژیکی حاکم بر چرخه خواب و بیداری، به بهترین وجه همخوانی دارد.

نویسندگان این مطالعه، آلسیو گاگرو و دنی توماسی، هر دو اقتصاددان مستقر در دانشگاه گرانادا در اسپانیا و دانشگاه بولونیا در ایتالیا هستند که از بین بیش از 50 هزار نمره امتحانی 503358 نمره دانشجوی ناشناس در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بین سال‌های 15-2014 و 19-2018 را مورد بررسی قرار دادند.

زیبایی امتحانات این است که دانش‌آموزان اساساً به طور تصادفی به سه زمان تقسیم می‌شوند: "صبح" در ساعت، "اوایل بعدازظهر" در ساعت 1:30، یا "آخر بعدازظهر" در ساعت، و آنها فقط می‌توانند برای یک نوبت امتحان در روز حاضر شوند و همچنین نمرات منحنی نیستند و در مقیاس 0-100 درجه‌بندی می‌شوند. این چیدمان فرصتی خارق‌العاده برای گاگرو و توماسی برای سنجش زمان روز که دانشجویان کالج در اوج قدرت شناختی خود هستند، فراهم کرد.

آن‌ها دریافتند که عملکرد امتحان دانش‌آموزان از یک U شکل پیروی می‌کند، با عملکرد مطلوب در ساعت 1:30 بعدازظهر، در این زمان از روز، نمرات دانش‌آموزان 0.068 انحراف معیار بیشتر از صبح و کمی بالاتر از اواخر بعدازظهر بود. محققان نوشتند: این یعنی، با وجود شرایط یکسان، افرادی که در یک‌زمان نامطلوب در یک ارزیابی شناختی مهم نشسته‌اند، محروم هستند.

 ریتم‌های شبانه‌روزی و عملکرد شناختی بر اساس نتایج

آنها فرض کردند که ریتم شبانه‌روزی ممکن است عامل تعیین‌کننده باشد. این بخش از «ساعت» درونی بدن که به‌شدت تحت‌تأثیر نور قرار دارد، بر همه چیز از گوارش گرفته تا تولید هورمون و عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارد.

برای بررسی دقیق فرضیه (شبانه‌روزی)، گاگرو و توماسی بیشتر به داده‌ها پرداختند و سه شاهد کلیدی را یافتند. اول، نمرات امتحانات بعدازظهر دانشجویان نسبت به صبح در ژانویه، زمانی که نور صبح بسیار کمتر است، خیلی بهبود یافت. دوم، تأثیر زمان در روز برای امتحانات شامل حل مسئله، تفکر منطقی و استدلال انتزاعی بسیار بیشتر بود، ویژگی‌هایی که مطالعات گذشته نشان داده است که بیشتر تحت‌تأثیر ریتم شبانه‌روزی قرار دارند. سوم، دانش‌آموزان زیر 20 سال در اوایل بعدازظهر بسیار بهتر از دانش‌آموزان بالای آن سن بودند، این منطقی است، زیرا افرادی که در اواخر نوجوانی خود هستند، "دیرترین" ساعت‌های بیولوژیکی را دارند.

 یک نگرانی بالقوه در مورد اعتبار مطالعه این است که محققان نمی‌توانند محتوای واقعی امتحانات را تأیید کنند؛ بنابراین ممکن است که دانش‌آموزان به‌سادگی برای کلاس‌های سخت‌تر در صبح و اواخر بعدازظهر امتحان‌داده شوند. بااین‌حال، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تفاوتی در دشواری امتحان بین بازه‌های زمانی وجود داشته باشد.

یک پیامد اصلی مطالعه برای آموزش به‌طورکلی این است که مربیان باید از برنامه‌ریزی ارزیابی‌های مهم در صبح زود اجتناب کنند. در ایالات متحده و بسیاری از بخش‌های جهان غرب، سیاست‌های اصلی، بودجه و تصمیم‌گیری‌های پذیرش کالج بر اساس نمرات آزمون استاندارد است، بنابراین منطقی است که مدارس دانش‌آموزان خود را زمانی که در اوج شناخت هستند ارزیابی کنند.

 به طور گسترده‌تر، نتایج تأیید می‌کند که ما باید در زمان‌هایی که با ریتم شبانه‌روزی ما مطابقت دارند، در زمانی که بیش‌تر بیدار هستیم، با کارهای چالش‌برانگیز مقابله کنیم. برای نوجوانان، این معمولاً اوایل بعدازظهر است، درحالی‌که برای بزرگسالان، می‌تواند به اواسط صبح یا حتی صبح زود برای بزرگسالان مسن‌تر تبدیل شود.

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری