ورود / ثبت نام

کمبود خواب بر احساسات انسان تأثیر منفی می‌گذارد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کمبود خواب باعث کاهش احساسات مثبت و افزایش علائم اضطراب در انسان می‌شود. این مطالعه بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های ۱۵۴ پژوهش در طول پنج دهه، با شرکت ۵۷۱۵ نفر انجام شده است.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی فویی شو و جیا می، با استفاده از مدل‌های حیوانی، به بررسی تأثیر کمبود خواب بر هیپوکامپ مغز پرداختند که به شناسایی پروتئین محافظ به نام پلئیوتروفین (PTN) انجامید. سطح این پروتئین در موش‌هایی که از خواب کافی محروم بودند، به طور چشمگیری پایین‌تر بودکه منجر به مرگ نورون‌ها می‌شد.

یک تحقیق پیشگامانه از تغییرات بیولوژیکی ناشی از کمبود خواب و تأثیر آن بر هیپوکامپ مغز، که مسئول یادگیری و حافظه است، پرده برداشته است. تیم تحقیقاتی فویی شو، جیا می‌و همکاران به بررسی پروتئین‌ها و RNA – که حامل اطلاعات ژنتیکی هستند – پرداخته و آسیب ناشی از بی‌خوابی را با تغییرات در این مولکول‌ها مرتبط دانسته‌اند.

برای شروع، پژوهشگران ارزیابی کردند که چگونه موش‌ها پس از دو روز کمبود خواب، در یک ماز ساده راه می‌یافتند و یاد می‌گرفتند که اشیاء جدید را شناسایی کنند. با استخراج و آنالیز پروتئین‌های موجود در هیپوکامپ موش‌های آزمایش شده، آن‌ها تغییراتی را در فراوانی برخی مولکول‌های خاص کشف کردند که رابطه مستقیم با کمبود خواب داشت. تمرکز این تحقیقات بر روی پروتئین خاصی به نام پلئیوتروفین (PTN) بود که در حیوانات دچار کمبود خواب به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش داشت.

در ادامه، پژوهشگران به مطالعات ژنتیکی در انسان نگاه کردند و دیدند که PTN در آلزایمر و بیماری‌های عصبی سایر انسان‌ها نقش دارد. این یافته جدید نشان می‌دهد که خواب برای حفاظت از مغز بسیار مهم است و PTN را به عنوان یک نشانگر برای مشکلات شناختی ناشی از بی‌خوابی پیشنهاد می‌کند.

بنابراین، یافته‌های این تحقیق می‌توانند گامی مهم در درک بهتر چگونگی تأثیر کمبود خواب بر مغز و توسعه رویکردهای جدید برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با کمبود خواب باشند. نتایج این مطالعه همچنین می‌توانند به توسعه راهکارهای تشخیصی و درمانی مبتنی بر شناسایی و تنظیم سطح پروتئین PTN کمک می‌کند، که این خود پیشرفت عمده‌ای در حوزه نورولوژی و روانپزشکی تلقی می‌شود.

در نهایت، این مطالعه تاکید می‌کند که فواید خواب فراتر از رفع خستگی روزانه است و ممکن است به مثابه عنصری حیاتی برای جلوگیری از افت عملکرد مغزی در طول عمر انسان عمل کند.

 

منبع: neurosciencenews 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری