ورود / ثبت نام

آیا نوزادان خمیازه کشیدن را دوست دارند؟

خمیازه مسری در بسیاری از پستانداران مشاهده می شود، اما در نوزادان انسان چنین گزارشی وجود ندارد. این که آیا نوزادان خمیازه کشیدن را تشخیص می دهند یا خیر، یک سوال بی پاسخ است.

یک مطالعه جدید در دانشگاه چوئو و دانشگاه زنان ژاپن بینش جدیدی در مورد این سوال ارائه می دهد. این نشان می دهد که نوزادان 5 تا 8 ماهه در پاسخ به خمیازه فعالیت مغزی خاص صورت خود را نشان می دهند. این مطالعه به صورت آنلاین در Scientific Reports در 23 ژوئیه 2019 منتشر شد

در این مطالعه، در ابتدا، محققان بر روی زمان نگاه کردن نوزادان به خمیازه کشیدن و حرکت دهان تمرکز کردند: باز کردن دهان و حرکت زبان به پهلو در برابر گونه. در این آزمایش، نوزادان 3 تا 8 ماهه در حال خمیازه کشیدن و حرکت دهان در کنار هم قرار گرفتند و آنها برای مدت طولانی تری به خمیازه نگاه کردند تا با حرکت دهان  این نتیجه نشان می دهد که نوزادان در نیمه اول زندگی خود خمیازه کشیدن را ترجیح می دهند. 

 در مرحله بعد، محققان فعالیت مغز نوزادان 5 تا 8 ماهه را در حالی که خمیازه کشیدن و حرکت دهان را با استفاده از طیف‌سنجی عملکردی مادون قرمز نزدیک (fNIRS) مشاهده کردند، اندازه‌گیری کردند. از مطالعات قبلی fNIRS، مشخص شد که پاسخ‌های همودینامیک در نواحی پس‌سری-گیجگاهی در پاسخ به حرکت صورت افزایش می‌یابد زیرا این ناحیه در پردازش صورت نقش دارد. بر اساس چنین شواهدی، انتظار می‌رفت که پاسخ‌های همودینامیک در مقایسه با حرکت دهان هنگام مشاهده خمیازه در نوزادان افزایش یابد. همانطور که انتظار می رفت، پاسخ همودینامیک نوزادان در پاسخ به خمیازه افزایش یافت، اما نه به حرکت دهان، این نشان می دهد که اساس عصبی ترجیح خمیازه کشیدن حتی در نوزادان کوچکتر دیده می شود.

شوما سورومی از دانشگاه چوئو می گوید: «این اولین مطالعه ای است که ترجیح می دهد نوزادان برای خمیازه کشیدن و فعالیت عصبی آن در ارتباط با خمیازه کشیدن نشان داده شود.

 برای مشاهده منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری