ورود / ثبت نام

ارتباط کوچک شدن هیپوکامپ با زوال شناختی فراتر از آلزایمر

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کوچک شدن هیپوکامپ در مغز، مستقل از پلاک‌های آمیلوئید بتا، یک نشانگر کلیدی بیماری آلزایمر، با زوال شناختی مرتبط است.

این مطالعه نشان می دهد که بیماری های عصبی غیر از آلزایمر به زوال شناختی کمک می کنند. این تحقیق شامل 128 شرکت‌کننده بود که طی هفت سال تحت نظر بودند و برای اندازه‌گیری پلاک‌های آمیلوئید، تاو و حجم هیپوکامپ تحت اسکن مغز قرار گرفتند. یافته ها نشان می دهد که آتروفی هیپوکامپ به طور قابل توجهی به زوال شناختی کمک می کند، صرف نظر از بیومارکرهای سنتی آلزایمر، که پیچیدگی زوال عقل را برجسته می کند.

با ظهور داروهای جدیدی که می توانند پلاک های آمیلوئید بتا را در مغز که نشانه اولیه بیماری آلزایمر هستند هدف قرار دهند، راه های جدیدی برای تعیین اینکه آیا از دست دادن حافظه و مشکلات فکری ناشی از بیماری آلزایمر است یا اختلال عصبی دیگری نیاز است.

مطالعه جدیدی که در 15 نوامبر 2023، شماره آنلاین Neurology منتشر شد، نشان می‌دهد که کوچک شدن ناحیه هیپوکامپ مغز با زوال شناختی مرتبط است، حتی در افرادی که پلاک‌های آمیلوئیدی در مغز ندارند. هیپوکامپ در حافظه نقش دارد.

برنارد جی. هانسیو، نویسنده این مطالعه، دکترای پزشکی هاروارد گفت: «این نتایج نشان می‌دهد که بیماری‌های نورودژنراتیو غیر از آلزایمر در این کاهش نقش دارند و اندازه‌گیری حجم هیپوکامپ ممکن است به ما در ارزیابی این عللی که در حال حاضر اندازه‌گیری آن‌ها دشوار است، کمک کند».

این می تواند به ما کمک کند بهتر پیش بینی کنیم چه کسی به این داروهای جدید و همچنین مسیر زوال شناختی افراد پاسخ می دهد.

 این مطالعه شامل 128 نفر با میانگین سنی 72 سال بود که در شروع مطالعه هیچ مشکلی در تفکر یا حافظه نداشتند. شرکت‌کنندگان در طول مطالعه چندین نوع اسکن مغزی برای اندازه‌گیری میزان پلاک‌های آمیلوئید و گره‌های تاو در مغزشان و همچنین حجم هیپوکامپ داشتند.

پروتئین تاو یکی دیگر از نشانگرهای زیستی بیماری آلزایمر است. شرکت‌کنندگان همچنین ارزیابی‌های شناختی سالانه را طی هفت سال پیگیری داشتند.

انقباض سریعتر در هیپوکامپ با کاهش سریعتر شناختی همراه بود. هنگامی که محققان تمام نشانگرهای زیستی را بررسی کردند، دریافتند که آتروفی هیپوکامپ مستقل از سطوح آمیلوئید و تاو با زوال شناختی مرتبط است. کوچک شدن هیپوکامپ به تنهایی 10 درصد از تفاوت در زوال شناختی را به خود اختصاص می دهد.

هانسیو می‌گوید: «این نتایج تأکید می‌کند که زوال عقل یک وضعیت پیچیده با علل زمینه‌ای بسیاری است و نشان می‌دهد که انواع زوال عقل به جز بیماری آلزایمر ممکن است در کوچک شدن هیپوکامپ و زوال شناختی نقش داشته باشد.

محدودیت مطالعه این بود که اکثر شرکت کنندگان افراد دارای تحصیلات عالی و سفیدپوست بودند، بنابراین نتایج ممکن است برای همه افراد صدق نکند.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری