ورود / ثبت نام

دانشمندان چینی از کاشت ژن انسانی در مغز میمون‌ها دفاع می‌کنند

یک دانشمند چینی که اولین بار با کاشتن ژن‌های انسانی در مغز میمون‌ها، باعث بهبود فعالیت‌های شناختی مغزشان شده بود، از آزمایش خود دفاع کرده، و همین امر جامعه‌ی علمی را به دو دستگی کشانده است.

یک دانشمند چینی که اولین بار با کاشتن ژن‌های انسانی در مغز میمون‌ها، باعث بهبود فعالیت‌های شناختی مغزشان شده بود، از آزمایش خود دفاع کرده، و همین امر جامعه‌ی علمی را به دو دستگی کشانده است.

این پژوهش که توسط چندین دانشگاه انجام شده و به وسیله‌ی موسسه حیوان شناسی Kumming در جنوب غربی چین رهبری شده است، قصد داشت که فرآیند انقلابی که منجر به هوش بشری شده است را بهتر شناسایی و معرفی کند.

گزارشی که در ژورنال چینی National Science Review منتشر شده است می‌گوید: اندازه‌ی مغز و توانایی‌های شناختی مهم‌ترین تغییراتی هستند که در طی تکامل در انسان رخ داده‌اند و هنوز مکانیزم ژنتیکی که اساس این رخداد بوده است ناشناخته باقی مانده است.

این مقاله می‌گوید که این اولین بار است که چنین مطالعه‌ای تعریف و انجام می‌شود.

یکی از پژوهشگران ارشد این مطالعه، سو بینگ، از دانشگاه علوم چین می‌گوید: این پژوهش توسط بورد اخلاقی دانشگاه بازبینی شده و نه تنها از آزمایشات ملی و بین المللی پیشین، بلکه از تمامی استانداردهای بین المللی حقوق حیوانات نیز پیروی می‌کند. در دراز مدت، پژوهش‌های اساسی این چنینی اطلاعات ارزشمندی برای تحلیل سبب‌شناسی و درمان بیماری‌های مغزی در انسان (مانند اوتیسم) که به وسیله‌ی توسعه غیرطبیعی مغز ایجاد شده‌اند، برای ما فراهم می‌کند.

اما دانشمندانی که برای مدت طولانی بر اخلاقی بودن آزمایشات تراژنی روی میمون‌ها و بوزینه‌ها مجادله داشته‌اند می‌گویند که این آزمایش دانشمندان را به سمت مسیر خطرناکی هدایت می‌کند.

این دومین جدال مربوط به آزمایشات ژنتیکی است که در کمتر از ۶ ماه گذشته جامعه علمی چین را در بر گرفته است. در ماه نوامبر، یک دانشمند چینی ادعا کرد که اولین نوزاد تغییر ژنتیکی داده شده را خلق کرده است که این امر باعث ایجاد اعتراضات بین المللی شد.

در پژوهشی که سو بینگ در سال ۲۰۱۹ انجام داده است، میمون‌های rhesus با موفقیت عمل کاشت کپی‌هایی از ژن MCPH1 انسانی را پشت سر گذاشتند. این ژن یکی از مهمترین مارکرهای توسعه‌ی مغزی و تکامل مغزی می‌باشد.

تحلیل رفتار و فیزیولوژی میمون‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها روش‌های انسان مانندتری بدست آورده اند که نسبت به گروه کنترل، حافظه‌ی کوتاه مدت بهتر و زمان پاسخ‌دهی سریعتری داشته‌اند.

همچنین همانند انسان‌ها، زمان رشد کامل مغزی در آن‌ها بیشتر از حالت نرمال میمون‌ها به طول انجامید.

این پژوهش توسط چندین دانشمند غربی مورد انتقاد قرار گرفته است. جیمز سیکلا متخصص ژنتیک دانشگاه کلرادو می‌گوید که این دانشمندان به "مسیر پرخطری" قدم گذاشته‌اند.

سیکلا و همکارانش در سال ۲۰۱۰ در مقاله‌ای روی این موضوع بحث کردند که آزمایشات تراژنی روی نخستین‌های غیر انسان، باعث ایجاد نگرانی‌های پیچیده‌ی اخلاقی شده و حیواناتی که تحت این آزمایشات پیشرفت داشته‌اند، در خطر بیشتری برای سواستفاده و آسیب دیدن قرار دارند. این آسیب‌ها نتیجه‌ی چنین پژوهش‌هایی در میمون‌ها را غیرقابل قبول جلوه می‌دهد، و وجود سدهای قانونی بین این گونه‌ها و دیگر نخستین‌های غیرانسان برای آزمایشات تراژنی را تایید می‌کند.

در MIT Technology Review اخلاق شناس مسائل زیستی، ژاکلین گلاور، این آزمایشات را به فیلم علمی تخیلی سیاره‌ی میمون‌ها (Planet of the Apes) مقایسه کرد که در آن نخستین‌های بسیار باهوش، انسان‌ها را از مسند قدرت به زیر کشیدند.

گلاور گفت: انسان کردن این حیوانات به معنی آسیب زدن به آن‌ها است. آن‌ها در کجا باید زندگی کنند و به چه مشغول باشند؟ موجودی خلق نکنید که نمی‌تواند یک زندگی هدف دار و معنی‌دار داشته باشد.

اما محقق چینی منتقدان غربی و مخصوصا سیکلا را به دورویی و بی ملاحظگی متهم کرد و گفت که پروژه‌ی او با بی عدالتی و با رفتار کلیشه‌ای در مورد پژوهش‌های چینی‌ها قضاوت شده است.

سو بینگ می‌گوید: اکتشاف در حوزه‌ی مکانیزم‌های ژنتیکی تکامل مغز انسان یک موضوع مهم در حوزه‌ی علوم طبیعی محسوب می‌شود، و ما به اکتشافات خود ادامه خواهیم داد.

منبع: CNN

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

امیر
امیر
3 سال پیش


در دنیای که میمونها در امازون میسوزند و کشورهای پیشرفته همه در حال انجام انواع ازمایشات ژنتیکی بصورت مخفیانه هستند ما هم باید ازمایش و پژوهش ژنتیکی را در سطوح بالا انجام دهیم کشورهای پیشرفته نمیگویند تا چه اندازه موفق به ساخت اعضاء بدن انسان در حیوانات یا خارج از ان شده اند و زمانی که به درجه بالایی برسند اعلام میکنند چه تعداد قلب کبد کولیه برای پیوند دارند و افراد ثروتمند به ان کشورها میروند وهزینه های زیادی میکنند و کشورهای ثروتمند ثروتمند تر میشوند در حال حاضر ایران بیشترین توریسم برای عملهای زیبایی و کاشت مو میباشد که دلیل ان کیفیت و قیمت است و مقدار زیادی دلار وارد میشود کاشت مو یکی از انهاست اگر ما بتوانیم فولیکول مو را خارج از بدن تولید کنیم اولین کشوری هستیم که تراکم کاشت مو را در حده جوانی انجام خواهیم داد و تعداد افراد متقاضی درامدی به اندازه فروش نفت خواهد داشت و یا ساخت اعضاء بدن و پرورش سگهای باهوش برای انواع عملیات های خطر ناک و یا کشف انواع بیماری اینهمه سگ در ایران کشته میشود حال اگر با روشهای ژنتیکی بتوانیم توله هایی با ژن مغز انسان پرورش دهیم که باهوش باشند برای خیلی از کارها قابل استفاده هستند مثلا آمریکا یک سگ را به دونبال رییس داعش فرستاد بجای انسان و او انتحاری کرد و حتی سگ اسیب ندید این سگ شاید از گونه باهوش انسانی باشد ولی کاملا سری حتی ارتش امریکا مواد و روش ساخت پوتین های سربازان خود را افشا نمیکند و یا انواع جلیقه های ضده گولوله که ترکشها را هم عبور نمیدهند

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری