ورود / ثبت نام

تصویربرداری مغز‌ی جایگزین MRI عملکردی ممکن است تصویربرداری عصبی را برای همیشه تغییر دهد.

پزشکان کالیفرنیا می‌گویند تکنیک جدید تصویربرداری از مغز ممکن است سرانجام جایگزین MRI عملکردی شده و تصویربرداری عصبی را برای همیشه تغییر دهد.

محققان برای ایجاد تصاویر دقیق مغزی با استفاده از توموگرافی کامپیوتری فوتو آکوستیک کاربردی (fPACT) شروع به همکاری کردند.fPACT  قبلاً در حیوانات و مدل‌های بافتی مورد استفاده قرار می گرفته اما تاکنون هرگز در انسان استفاده نشده است.

دکتر چارلز لیو، مدیر مرکز بازیابی اعصاب USC و استاد جراحی مغز و اعصاب بالینی، یافتههای جدید را نقطه‌ی عطفی در تصویربرداری عملکردی مغز خواند.

وی افزود: «افراد مورد مطالعه ما تحت عمل جراحی همی‌كرانیكتومی (برداشتن موقت قسمت بزرگی از جمجمه) قرار گرفتند كه ما را قادر ساخت تا بدون تهاجم در انسان‌های کاملاً بیدار، قبل از جراحی بازسازی جمجمه، این فناوری را بیازماییم. به لطف مشارکت آنها، ما متوجه شدیم که fPACT می‌تواند تصاویری ایجاد کند که از برخی جهات نسبت به fMRI  ۷ تسلا برتری دارد. این ممکن است چیزی باشد که تصویربرداری عصبی را برای همیشه دگرگون کند.

در مطالعات اولیه، توموگرافی کامپیوتری فوتوآکوستیک نقشه‌های سه‌بعدی دقیق از جریان خون را در افرادی که آسیب مغزی دارند، تولید کرد. و مجموعه داده‌های خوبی برای تصاویر نوپای  MR۷ تسلا جمع‌‌آوری شده اند.

لیو و همکارانش پیش‌بینی می کنند fPACT در شرایط متنوعی، اعم از تصویربرداری عروق و تومور گرفته تا مشخص‌کردن عملکرد مغز و تشنج، کمک‌کننده باشد.

استاندارد طلایی فعلی - MRI عملکردی - به دلیل محدودیت‌ها و برچسب قیمت بالا مورد انتقاد قرار گرفته است. جاناتان راسین، مدیر ارشد مرکز بازیابی اعصاب USC و استادیار جراحی مغز و اعصاب بالینی، معتقد است که این روش می‌تواند بر این کاستی‌ها و موارد دیگر فائق آید.

راسین افزود: «هزینه fPACT کمتر از MRI ​​است، می‌تواند قابل حمل باشد، برای بیماران دارای ایمپلنت قابل دسترسی است و محیط تنگ و ترسناک مغناطیسی claustrophobic را نیز ندارد. این مطالعه اولین گام در این مدل تصویربرداری عملکرد مغز انسان است - و ، به اعتقاد ما ، یک گام مهم برای پیشرفت در این زمینه می‌باشد.»

تحقیقات کامل در تاریخ ۳۱ می ۲۰۲۱ در Nature Biomedical Engineering تشریح شده است.

منبع: healthimaging.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری