ورود / ثبت نام

سطح آهن مغز می‌تواند ناتوانی‌های مربوط به بیماری ام.اس را پیش بینی کند

یک تکنیک جدید و بسیار دقیق MRI می‌تواند سطح آهن مغز را در بیماران مبتلا به MS بررسی کند. بنا بر نتایج حاصل از مطالعه‌ای جدید که در ژورنال Radiology به چاپ رسیده است، این تکنیک همچنین می‌تواند در شناسایی افرادی که ریسک بالاتری برای ابتلا به ناتوانی‌های فیزیکی دارند کمک کند.

یک تکنیک جدید و بسیار دقیق MRI می‌تواند سطح آهن مغز را در بیماران مبتلا به MS بررسی کند. بنا بر نتایج حاصل از مطالعه‌ای جدید که در ژورنال Radiology به چاپ رسیده است، این تکنیک همچنین می‌تواند در شناسایی افرادی که ریسک بالاتری برای ابتلا به ناتوانی‌های فیزیکی دارند کمک کند. MS نوعی بیماری است که به سه جزء حیاتی در سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند: نورون‌ها، میلین و سلول‌های تولید کننده‌ی میلین. آتروفی مغزی در حال حاضر استاندارد طلایی در پیش بینی زوال جسمی و شناختی در بیماری ام.اس می‌باشد اما محدودیت‌هایی نیز دارد.

دکتر رابرت زیوادینوف، از نویسندگان مقاله می‌گوید: مشاهده‌ی آتروفی مغزی زمان‌بر است. ما نیاز به اندازه‌گیری‌‌ای داریم که خیلی زود به ما بگوید چه کسانی در معرض ابتلا به ناتوانی‌های مربوط به بیماری ام اس هستند.

مطالعات MRI در حوزه‌ی بررسی غلظت آهن به تازگی به‌عنوان یک اندازه‌گیری بالقوه در تعیین تغییرات موارد مربوط به پیشرفت بیماری ام اس ظهور کرده‌اند. حضور آهن برای گستره‌ی وسیعی از عملکردهای سلولی در مغز حیاتی است، از جمله میلین سازی برای نورون‌ها و هر دو حالت کمبود و ازدیاد آن می‌تواند برای مغز مضر باشد.

زیوادینوف می‌گوید: می‌دانیم که مقدار آهن بیشتری در اعماق ساختارهای قشر خاکستری مغز وجود دارد، اما در مطالعات اخیر دیده‌ایم که در مناطقی از مغز بیماران مبتلا به ام اس مقدار کمتری آهن وجود دارد.

آن‌ها سطح آهن خون در بیماران مبتلا به MS و افراد سالم گروه کنترل را توسط یک تکنیک پیشرفته‌ی MRI به نام quantitative susceptibility mapping با یکدیگر مقایسه کردند. ناحیه‌ی مغزی که آهن بیشتری دارد، پذیرفتاری مغناطیسی بیشتری خواهد داشت..

محققان تکنیک نقشه برداری را روی 600 بیمار مبتلا به ام اس اجرا کردند، که 452 تای آن‌ها در مراحل اولیه و 148 تا در مراحل پیشرفته‌ی بیماری قرار داشتند.

در مقایسه با 250 بیمار سالم گروه کنترل، بیماران مبتلا به MS سطح آهن بالاتری در قسمت basal ganglia داشتند، این ناحیه گروهی از سازه‌هایی است که در قسمت عمیق مغزی وجود دارند و مرکز حرکت می‌باشند. با این حال در تالاموس، ناحیه‌ای بسیار مهم در مغز که به پردازش داده‌های حسی کمک می‌کند، مبتلایان به MS دارای سطح آهن کمتری بودند. سطح آهن کم در تالاموس و سطح آهن زیاد در دیگر نواحی عمیق قشر خاکستری، در بیماران مبتلا به MS به دوره‌ی طولانی‌تر بیماری، درجه‌ی بالاتری از ناتوانی و پیشرفت بیماری مرتبط بود.

کاهش یا افزایش آهن در چندین ساختار مغزی، هر کدام یک فاکتور پیش بینی کننده از ایجاد ناتوانی‌های مرتبط با MS است.

زیوادینوف می‌گوید: این نتایج ما را به سمت یک نقش بالقوه برای نقشه برداری کمّی پذیرفتاری در آزمایشات بالینی مربوط به داروهای جدید، هدایت می‌کند. درمان‌های جدید شامل داروهای ضد التهابی که متاسفانه از پیشرفت بیماری به سمت ایجاد ناتوانی جلوگیری نمی‌کنند.

دکتر زیوادینوف می‌گوید: تست پذیرفتاری مغناطیسی (susceptibility) یک شاخص تصویربرداری جالب برای تعیین شدت بیماری است که می‌تواند پیش بینی کند کدام یک از بیماران در خطر بیشتری برای پیشرفت بیماری قرار دارند. برای اینکه بتوانیم علیه این تغییرات عمل کنیم، تست پذیرفتاری مغناطیسی می‌تواند بسیار مفید باشد.

منبع: itnonline.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری