ورود / ثبت نام

تمرین مدیتیشن تاثیرات بارزی بر مغز دارد

مطالعه‌ا ی جدید در دانشکده مطالعات پیشرفته IMT نشان می دهد که احساس ذهنی از خوشبختی که توسط بسیاری از افراد با تمرین مدیتیشن تجربه می شود با تغییرات مشخص در مغز ارتباط دارد.

این پژوهش تأثیرِ تکنیکی معروف به مدیتیشن متعالی (TM) را بررسی کرد، که اساسش تکرار بی صدا یک صدای بی معنی که در مدیتیشن از آن به نام "مانترا" یاد می شود، می‌باشد.

برای این مطالعه، که در آزمایشگاه Molecular Mind (MoMiLab) انجام شد، محققان 34 داوطلب جوان سالم را ثبت نام و آنها را به دو گروه تقسیم کردند. اولین گروه هر روز 40 دقیقه مدیتیشن متعالی را در دو جلسه‌ی 20 دقیقه ای، یکی صبح و دیگری عصر تمرین می کردند. گروه دوم کارهای روزمره خود را تغییر نداد.

در ابتدای مطالعه، محققان همچنین از طریق پرسشنامه های روان سنجی میزان اضطراب و استرس همه ی شرکت-کنندگان و همچنین توانایی آنها در مدیریت موقعیت های استرس زا را سنجیدند. هر فرد همچنین به منظور اندازه-گیری فعالیت مغز در حالت استراحت و تغییر در اتصال عملکردی در مناطق مختلف مغزی، تحت آزمون تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) قرار گرفت. بعد از گذشت سه ماه، در پایان مطالعه، همان تست ها تکرار شد.

آنالیز داده ها به وضوح نشان داد که میزان اضطراب و استرس دریافتی توسط افراد که برنامه مدیتیشن را دنبال می-کردند در مقایسه با داوطلبانی که TM را تمرین نکردند، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. "تصویربرداری تشدید مغناطیسی همچنین نشان می دهد که کاهش سطح اضطراب با تغییرات مشخص در اتصال بین نواحی مختلف مغزی مانند precuneus ، لوب پاریتال چپ و insula همراه است، که همگی نقش مهمی در تنظیم احساسات و حالات درونی دارند. دکتر جولیا آونووتی، استادIMT و نویسنده‌ی اول این مطالعه توضیح می دهد: در گروه کنترل، در عوض، هیچ یک از این تغییرات مشاهده نشد. پیترو پیترینی، مدیر مدرسه‌ی IMT و هماهنگ كننده ی این تحقیق می گوید: این واقعیت كه مدیتیشن متعالی تأثیرات قابل توجهی بر" ارتباط" بین ساختارهای مغزی درگیر در تنظیم حالات عاطفی دارد، چشم اندازهای جدیدی را برای درک روابط مغز و ذهن باز می كند. این مطالعه همچنین نتایج تحقیقات اخیر را نشان می دهد که دارو درمانی و روان درمانی از مکانیسم بیولوژیکی یکسانی استفاده می-کنند، را توسعه داد.

دیوید لینچ مدیر موسسه‌ای با همین نام و حامی پژوهش می گوید: من از نتایج این تحقیق که از جدیدترین فناوری جهت نشان دادن فواید زیبای TM برای انسان استفاده کرده است بسیار خوشحالم. اکنون من در حال تلاش هستم که بنیاد خود را در ایتالیا با کمک معلمانی که مدیتیشن متعالی را در مدارس، محل کار و گروه های دیگر جهت فراگیری هر چه بیشتر آموزش می دهند، تاسیس کنم.

این مطالعه ی جدید، مرتبط با موارد قبلی ، نشان می دهد که حتی چند ماه تمرین مدیتیشن متعالی تأثیرات مثبتی بر داشتن حس خوب به زندگی می گذارد و این تأثیرات با تغییرات قابل اندازه گیری در مغز ارتباط دارد.

منبع: neurosciencenews.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری