ورود / ثبت نام

محققان قسمتی از مغز را که به نظر می‌رسد در مقابل آلزایمر مقاوم است، شناختند.

به عنوان بخشی از تولید بزرگترین نقشه‌ی مغز مبتلا به آلزایمر، محققان به مدارک بیشتری دست یافته‌اند که نشان می‌دهد بخش‌هایی از مغز از خود در برابر اثرات مخرب بیماری آلزایمر، محافظت می‌کنند.

به عنوان بخشی از تولید بزرگترین نقشه‌ی مغز مبتلا به آلزایمر، محققان به مدارک بیشتری دست یافته‌اند که نشان می‌دهد بخش‌هایی از مغز از خود در برابر اثرات مخرب بیماری آلزایمر، محافظت می‌کنند.

تیم تحقیقاتی دریافته که سربولوم (قسمتی از مغز که مسئولیت حرکت و تعادل را بر عهده دارد) در نتیجه‌ی بیماری آلزایمر دچار تغییرات زیاد، و در عین حال نامحسوسی می‌شود، که می‌تواند نشانه‌ی این باشد که مغز در حال دفاع از خود در برابر بیماری است.

دلیل اهمیت این امر این است که سربولوم در کنار نواحی از قبیل کورتکس حرکتی و حسی، به اندازه‌ی دیگر نواحی مغز تحت تاثیر بیماری آلزایمر قرار نمی‌گیرد. دلیل این امر تا به حال ناشناخته مانده است.

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی دریافته است که سربولوم تحت تغییرات بیشتری، پس از ابتلا به آلزایمر، قرار می‌گیرد، که مشابه آن در کورتکس حرکتی و حسی دیده نمی‌شود.

به بیان دیگر، به نظر می‌رسد اتفاق منحصر به فردی در سربولوم به وقوع می‌پیوندد، و دانشمندان می‌گویند که این امر می‌تواند به طراحی درمانی منجر شود که این ویژگی سربولوم را در نقاط دیگر مغز نیز شبیه سازی کند.

ریچارد انوین از دانشگاه منچستر می‌گوید:" سربولوم که پیش از این به نظر می‌رسید تحت تاثیر آلزایمر قرار نمی‌گیرد، پاسخ قابل ملاحظه‌ای در مقیاس مولکولی ایجاد می‌کند. بسیاری از این تغییرات در بقیه نواحی مغز دیده نمی‌شوند و این می‌تواند به آن معنی باشد که این ناحیه به صورت فعال از خود در برابر بیماری محافظت می‌کند. برای اطمینان از این امر باید تحقیقات بیشتری انجام شود."

واضح است که تنها سربولوم نیست که توسط آلزایمر دچار تغییراتی می‌شود، اما تغییرات در این ناحیه با بقیه نواحی مغز متفاوت است، مخصوصا تجمع آمیلوئید و پروتئین تاو که ویژگی بیماری آلزایمر در بقیه نقاط مغز می‌باشد.

فعلا این تنها یک فرضیه است، اما محققان فکر می‌کنند که مغز کوچک موجود در سربولوم دارای نوعی مکانیزم دفاعی است که در بقیه نواحی مغز وجود ندارد.

برای این مطالعه، دانشمندان مغز ۹ فردی که در اثر آلزایمر فوت کرده بودند، و همچنین مغز ۹ فردی که به دلایل دیگر، مانند بیماری قلبی، ریوی و سرطان، فوت کرده بودند، را مورد بررسی قرار دادند.

آن‌ها توانستند 5825 نوع پروتئین را در شش ناحیه مغزی، نقشه برداری کنند، که 24024 نقطه‌ی داده ایجاد می‌کرد (و همچنین یک گنجینه‌‌ی وسیع از اطلاعات برای کسانی که به دنبال ردیابی پیشرفت بیماری آلزایمر هستند). این اطلاعات به صورت آنلاین در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

آنوین می‌گوید: "این پایگاه داده یک موقعیت بزرگ برای پیشرفت محققان حوزه‌ی دمانس در سراسر دنیا ایجاد می‌کند و آن‌ها می‌توانند زمینه‌های جدیدی از زیست شناسی را دنبال کرده و درمان‌های جدیدی را طراحی کنند. همچنین این داده‌ها می‌تواند در تایید مشاهدات دیده شده در حیوانات یا مدل‌های بیماری‌های سلولی در انسان‌ها نیز کمک کننده باشد. اینکه بتوانیم این داده‌ها را به صورت عمومی در اختیار همه قرار دهیم تا دانشمندان بتوانند از این اطلاعات حیاتی استفاده کنند، بسیار هیجان انگیز است."

محققان به دقت به مشاهده‌ی entorhinal cortex، cingulate gyrus، و هیپوکامپ پرداختند، جایی که به نظر می‌رسید آلزایمر از آنجا آغاز می‌شود. ما در حال حاضر می‌دانیم که این قسمت‌ها در اثر آلزایمر به شدت تحت فشار قرار گرفته و تخریب می‌شوند.

اما این نواحی دیگر بود که شگفتی‌هایی را با خود به همراه داشت: کورتکس حسی و حرکتی همانطور که پیش بینی می‌شد، تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماندند، اما سربولوم الگوی متفاوتی از تغییرات پروتئینی را در خود داشت که ممکن است عملکرد محافظتی داشته باشد.

متاسفانه آلزایمر همچنان بدون درمان باقی مانده است، علی‌رغم همه پیشرفت‌هایی که اخیرا در درک ما از آن رخ داده است. در سال گذشته محققان یک نوع مقاومت در برابر آلزایمر را در برخی افراد، و یک ارتباط بسیار مهم با بیماری لثه، را شناسایی کردند.

همه اینها، به همراه 44 تغییر پروتئینی کشف شده در این مطالعه، ما را به درمان آلزایمر نزدیک‌تر می‌کنند. تیم تحقیقاتی همچنین قادر بود تغییرات زودهنگام و دیرهنگام در بیان پروتئینی در سلول‌های قسمت آسیب دیده‌ی مغز را شناسایی کند، که این خود نیز دانشی مهم در رابطه با درمان آلزایمر در آینده به شمار می‌رود.

منبع: ساینس الارت

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری