ورود / ثبت نام

معرفی وبسایت: اطلس جامع مغز

 اطلس جامع مغز یک منبع آنلاین از تصاویر سیستم عصبی مرکزی است که توسط کیت جانسون (Keith Johnson) و الکس بکر (Alex Becker) تهیه شده است. این اطلس تحت حمایت دپارتمان های رادیولوژی و عصب شناسی بیمارستان بریگهام، دانشکده پزشکی هاروارد، کتابخانه پزشکی کانت وِی، و آکادمی عصب شناسی آمریکا است. این سایت دارای شش بخش اصلی است که عبارتند از: 1) منبع تصویربرداری عصبی برای افرادی که دانش کمی از واژگان تصویربرداری دارند، 2) اطلس آناتومی مغز نرمال، 3) بیماری های مغزی، 4) بیماری های نئوپلاستیک، 5) بیماری های مربوط به زوال، و 6) بیماری های التهابی.

 

آناتومی مغز نرمال شامل یک منبع مغزی با قابلیت جستجو است. تصاویر تشدید مغناطیسی (MRI) برای مشاهده ساختار مغز نیز در دسترس افراد قرار گرفته است. همچنین می توان تصاویر(PET) را نیز به آنها اضافه کرد و دقت هر یک را بالا برد. برای مطالعه و یا آزمون گرفتن، کاربران می توانند از برچسب های ساختار مغزی استفاده کنند. تصاویر مربوط به افزایش سن و ویدئوهایی از ساختار مغزی نیز در دسترس افراد قرار گرفته است. آناتومی مغز نرمال یک منبع بی نظیر برای استفاده در فضای کلاس، به ویژه دوره های مربوط به علوم شناختی، آسیب شناسی، و کنترل حرکتی می باشد.

سایر بخش های نام برده اطلاعات مربوط به تغییرات مغز در نتیجه بیماری را به نمایش می گذارند. نکته جالب دربارۀ این تصاویر این است که بر خلاف آنچه در کتاب ها موجود است و تنها نشان دهنده یک برش از مغز می باشد، در این تصاویر می توان کل مغز را از زوایای مختلف مشاهده کرد. همچنین، اطلاعات مربوط به تصویربرداری با تکنیک های مختلف موجود است که این امکان را می دهد که به طور مثال ساختار و فعالیت های متابولیک مغز را مقایسه و تغییرات آن را در طول زمان مشاهده کرد.

موارد بالینی که معمولاً مورد توجه توانبخش ها قرار می گیرند تصلب و سختیدگی‌های (sclerosis) متعدد و سکته است که تصاویر (MRI) ثبت شده از آنها طی 4 ساعت و 4 روز بعد از حادثه در سایت موجود است. البته موارد بسیار دیگری نیز از جمله تصاویر مربوط به مننژیت، آلزایمر، فراموشی حاصل از سندروم کمبود ایمنی اکتسابی (acquired immunodeficiency syndrome dementia) و مغزآسیبی (encephalopathy) قابل مشاهده است. همراه با تمامی تصاویر بالینی، یک تاریخچه و توضیح مختصر نیز موجود است و در برخی موارد حتی یک تور راهنمایی ارائه شده که یافته های بالینی مرتبط را نیز نشان می دهد. این قابلیت می تواند برای مدرسین مفید باشد زیرا با استفاده از آن می توانند موارد بالینی را در ارتباط با هم به دانشجویان نشان دهند به جای اینکه از آنها بخواهند هر تکنیک تصویربرداری مغزی را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهند.

نکته حائز اهمیت و در واقع، نقطه قوت سایت اطلس جامع مغز این است که تصاویر ثبت شده با استفاده از تکنیک های مختلف از مغز یک فرد واحد است. پیوستگی تصاویر باعث ایجاد فضایی برای جستجویی قوی تر و غنی تر در مغز می شود. اگرچه این سایت به عنوان مرجعی کامل برای پژوهشگران و پزشکان مفید است، اما بهترین کاربرد آن در راستای اهداف آموزشی است و یک منبع یادگیری ارزشمند برای مدرسین توانبخشی، دانشجویان، و متخصصین حوزه های مرتبط است. کاربران می توانند از بخش (help) این سایت برای یادگیری نحوه جستجوی تصاویر مختلف استفاده کنند.

منبع

كارگروه عصب-روانشناسي زبان، شاخه دانشجويي نقشه برداري مغز ايران

ترویج و آموزش

جستجو و ترجمة خبر: مرضیه صمیمی فر، کارشناس ارشد زبان­شناسی، دانشگاه تربیت مدرس

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری