ورود / ثبت نام

نشانه‌های اسکیزوفرنی در مغزِ در حال خواب

یک تیم بین المللی از محققان، سرنخ‌هایی را کشف کرده‌اند که چرا الکتروانسفالوگرام (EEG) افراد مبتلا‌به اسکیزوفرنی کمبود دوک‌های خواب را نشان می‌دهد.

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی غالباً با کمبود دوک‌های خواب مشخص می‌شوند. دوک‌ها جهش‌های مشخصی در فعالیت الکتریکی مغز هستند که توسط EEG در هنگام خواب بیمار ثبت می‌شوند. چنین اختلالی همچنین در بیماران روانی دیگر یا مستعد ابتلا ‌به این بیماری‌ها مشاهده می‌شود.

دوک‌های خواب توسط هسته‌ی رتیکیولار تالامیک تولید می‌شود. تالاموس یک ناحیه مغز است که اطلاعات حسی را از اندام‌های حسی به مناطق دیگر می‌فرستد و هسته‌ی رتیکیولار آن در تنظیم فعالیت سیستم عصبی نقش دارد. به طور خاص، هسته‌ی رتیکیولار به فیلتر کردن اطلاعات تبادل شده بین تالاموس و قشر مغز کمک می‌کند. تالاموس و قشر با هم "سیستم تالاموکورتیکال" مغز را تشکیل می‌دهند. در مبتلایان به روان‌پریشی، فعالیت طبیعی سیستم تالاموکورتیکال مختل شده است، اگرچه همه مکانیسم‌های این اختلالات مورد مطالعه قرار نگرفته است.

محققان بررسی كردند كه چگونه گیرنده‌های گلوتامات NMDA سیستم تالاموكورتیكال در كمبود دوک‌های خواب نقش دارند. آنها به موش‌ها آرام بخش و داروهای مختلفی از قبیل كتامین را تزریق كردند – ماده‌ای كه گیرنده‌های NMDA را مسدود می‌كند و باعث ایجاد وضعیتی مشابه روان‌پریشی حاد می‌شود. تغییرات فعالیت نورون‌های خاص مغز تحت اثر داروها، توسط میکروالکترودهای قرار داده شده در سطوح مختلف سیستم تالاموکورتیکال ثبت شد. کمبود دوک‌های خواب مشاهده شده در موش‌ها، مشابه تغییرات فعالیت مغز در افراد مبتلا‌به اسکیزوفرنی بود. محققان همچنین شاهد کاهش قابل توجه نوسانات دلتا بودند که در حالت خواب طبیعی عمیق در مغز ظاهر می‌شوند.

این مشاهدات نقش گیرنده‌های NMDA را در اختلالات خواب که همراه با حالات سایکوتیک (روان‌پریشانه) است، تأیید می‌کند. انسداد گیرنده‌ی NMDA در موش‌ها با تغییر در قدرت اتصال بین تالاموس و هسته‌ی رتیکیولار تالامیک همراه بود، که منجر به تغییر در نوسانات EEG شد. تغییرات مشابه در فعالیت مغز ممکن است در بیماران مبتلا ‌به اسکیزوفرنی نیز ظاهر شود، اما این فرض نیاز به بررسی بیشتر دارد.

تغییرات مشاهده شده ممکن است توسط داروهای ضد روان‌پریشی مانند کلوزاپین -دارویی که برای کاهش اضطراب در افراد مبتلا‌ به اسکیزوفرنی استفاده می‌شود- جبران گردد.

داده‌های جدید بر نقش اصلی گیرنده‌های NMDA در اختلالات همراه با حالات سایکوتیک تأکید دارند و احتمال پیشرفت و استفاده از این داروهایی را که هدفشان گیرنده‌های سلول است برای درمان اختلالات روانپزشکی نشان می‌دهند.

منبع: technologynetworks.com/

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری