ورود / ثبت نام

گزارش چهارمین سخنراني معرفي آزمايشگاه ملي نقشه برداري مغز برگزار شده در تاریخ ۹۵/۳/۵

در این جلسه نمايندگاني از آزمايشگاه ملي نقشه برداري مغز شامل آقای دکتر غلامعلی حسین زاده و خانم دكتر سیده سمانه شجاعي حضور داشتند.

در این جلسه نمايندگاني از آزمايشگاه ملي نقشه برداري مغز شامل آقای دکتر غلامعلی حسین زاده و خانم دكتر سیده سمانه شجاعي حضور داشتند.

ابتدا دكتر شجاعی با بیان مقدمه ای از هدف آزمایشگاه از برگزاری سلسله جلسات سخنرانی و معرفی سخنرانان مدعو، جلسه را شروع کردند.

سخنران مدعو اول، جناب آقای دکتر محمد علی عقابیان بودند که حدود ساعت ۱۱ شروع به سخنرانی نمودند. دکتر عقابیان، عضو هیئت علمی گروه فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. موضوع سخنرانی ایشان در زیر آمده است:

عنوان انگلیسی: Neuro-imaging Strategies for Brain Mapping

عنوان فارسی: تکنیک های تصویربرداری عصبی در نقشه برداری مغز

ایشان ابتدا از اهمیت تعامل مهندسین و پزشکان جهت توسعه تکنیک های پردازشی برای مقاصد کلینیکی با هدف نهایی خدمتگزاری به بیماران سخن گفتند. ایشان به توضیح انواع مختلف داده و اطلاعاتی که از کارکرد بدن انسان توسط تکنیک های متفاوت تصویربرداری می­توان به تصویر کشید پرداختند و تاکید داشتند که جامعه مهندسین با شناخت صحیح و دقیق ساختار و عملکرد مغز، همچنین آشنایی بیشتر با مکانیزم بیولوژیکی این ارگان و مکانیزم رفتارهای انسان می توانند بسیاری از مشکلات جامعه­ی امروز را حل کنند. در حقیقت هر عملی که انسان انجام می­دهد قابلیت به تصویر کشیدن دارد. به عبارت دیگر با هر رفتار یا عمل انسان، چندین مکانیزم بیولوژیکی، شیمیایی، و فیزیکی در بدن اتفاق می افتد که با شناخت این پروسه، بهتر می­توان تصمیم گرفت برای هدفی خاص از چه تکنیکی بهره برد. ایشان همچنین بر اهمیت لزوم استفاده از تکنیک های تصویربرداری جهت طراحی قبل از عمل جراحی تاکید کردند. با پیشرفت تکنیک­های تصویربرداری و شناخت عمیق تر از مغز ، نه تنها قادر به تشخیص و درمان زودهنگام بسیاری از بیماریها خواهیم بود، بلکه می­توان امید به معالجه بسیاری از اختلالات رفتاری و تربیتی هم در آینده داشت.

سخنران مدعو دوم جناب آقای دکتر گیو شریفی، متخصص روانپزشک و عضو هیئت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند که حدود ساعت ۱۱:۳۰ شروع به سخنرانی نمودند و موضوع سخنرانی ایشون در زیر آمده است:

عنوان انگلیسی: DTI and fMRI in Neurosurgery

عنوان فارسی: دی­تی­آی و اف­ام­آر­آی در جراحی عصبی

ایشان در ابتدا به طور مفصل به معرفی ساختار و آناتومی مغز پرداختند. در حقیقت مغز انسان پیچیده­ترین ارگان بدن است که هر بخش آن عملکرد خاصی را کنترل می­کند. سپس عملکرد هر بخش مغز مفصلا مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، ایشان با تاکید بر اهمیت تکنیک­های تصویربرداری عصبی مثل DTI و fMRI در طراحی پیش از جراحی، نشان دادند که چه اطلاعاتی را می­توان توسط این تکنیک­ها به تصویر کشید. در حقیقت روش­های تصویربرداری عصبی با در اختیار گذاشتن اطلاعات مفیدی از جمله ساختار، اندازه، مکان و رشد تومور به جراح کمک میکند که بهترین طراحی را برای برداشتن تومور با کمترین میزان آسیب به بافت های مجاور داشته باشد. ایشان با ارائه­ی نمونه­هایی از جراحی­های هوشمندانه انجام شده با کمک تصویربرداری قبل از جراحی بر برتری استفاده از چنین ابزارهایی بر روش­های تهاجمی کرانیوتومی و میزان موفقیت آن با بررسی وضعیت بیمار بعد از جراحی اشاره داشتند.

در انتها دكترحسین زاده به معرفي آزمايشگاه و نيز ابزار و تجهيزات موجود، نحوه­ی خدمات رسانی و نيز تشریح محل آزمايشگاه و بخش­های مختلف آن پرداختند كه با استقبال تعدادی از دانشجويان جهت بهره برداري از آن واقع شد. تعدادی از دانشجویان خواستار کسب اطلاعات بیشتر بودند که دکتر شجاعی بعد از پاسخگویی به سوالات، آنها را به سایت و ایمیل آزمایشگاه ارجاء دادند.

در انتهاي جلسه نيز با حضور آقای دکتر حسین زاده از سخنرانان تقدير و هدايايي به رسم يادبود به ايشان تقديم شد و جلسه در ساعت ۱۳:۲۰ پایان یافت.

photo24
photo25
photo26
photo27
photo28
photo29
photo30
photo31
photo32
photo33
photo34
photo35
photo36
photo37

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری