ورود / ثبت نام

آیا اسکیزوفرنی و دمانس به هم شبیه اند؟

محققان برای اولین بار اسکیزوفرنی و دمانس فرونتوتمپورال، که هر دو در ناحیه پیشانی و لوب تمپورال مغز رخ می دهند را مقایسه کرده اند. تشخیص دمانس فرونتوتمپورال (FTD)، به ویژه نوع رفتاری (bvFTD)، در مراحل اولیه دشوار است زیرا اغلب با اسکیزوفرنی اشتباه گرفته می شود.

محققان برای اولین بار اسکیزوفرنی و دمانس فرونتوتمپورال، که هر دو در ناحیه پیشانی و لوب تمپورال مغز رخ می دهند را مقایسه کرده اند. تشخیص دمانس فرونتوتمپورال (FTD)، به ویژه نوع رفتاری  (bvFTD)، در مراحل اولیه دشوار است زیرا اغلب با اسکیزوفرنی اشتباه گرفته می شود. از شباهت های این دو اختلال می توان به تغییرات شخصیتی و رفتاری اشاره کرد.

طبق نتایج منتشر شده 41% بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی معیارهایی برای bvFTD را داشتند. پژوهشگران دریافتند که هر چه نمره bvFTD بیماران بالاتر باشد، مقیاسی که شباهت بین این دو اختلال را اندازه‌گیری می‌کند، احتمال بیشتری وجود دارد که فنوتیپ «شبیه bvFTD» داشته باشند و احتمال کمتری برای بهبودی طی دو سال وجود دارد.

در این دو اختلال ساختارهای عصبی مشابهی تحت تأثیر قرار می گیرند، به ویژه شبکه حالت پیش فرض (default mode network) و شبکه برجسته مغز (salience network) که مسئول کنترل توجه، همدلی و رفتار اجتماعی است، کاهش حجم در ماده خاکستری که نورون ها را در خود جای داده است، قابل توجه است. در bvFTD، نورون های خاصی (von Economo neurons) از بین می روند. در اسکیزوفرنی، این نورون ها نیز تغییر می کنند.

در آینده ای نزدیک، متخصصان این حوزه خواهند توانست تشخیص دهند این بیماران به کدام یک از اختلال های نامبرده تعلق دارند.

برای مشاهده منبع کلیک نمایید.

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری