ورود / ثبت نام

اسکیزوفرنی تمام سیستم ارتباطی مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد

در بزرگترین تحقیق از این نوع، ۱۶۰ دانشمند از ۲۷ موسسه در سراسر جهان به بررسی این مساله پرداختند که چگونه اسکیزوفرنی بر ماده‌ی سفید تاثیر می گذارد؛ این ماده٬ ماده ای چرب است که در اعماق بافت مغز یافت می شود.

در بزرگترین تحقیق از این نوع، ۱۶۰ دانشمند از ۲۷ موسسه در سراسر جهان به بررسی این مساله پرداختند که چگونه اسکیزوفرنی بر ماده‌ی سفید تاثیر می گذارد؛ این ماده٬ ماده ای چرب است که در اعماق بافت مغز یافت می شود.

بدین منظور، محققان داده‌های به دست آمده از تقریبا ۲۰۰۰ فرد مبتلا به اسکیزوفرنی را مورد بررسی قرار دادند و آن‌ها را با داده های به دست آمده از ۲۳۰۰ فرد سالم مقایسه نمودند.

محققان توجهشان را بر ماده‌ی سفید مغز معطوف داشتند که می‌توان آن را در نواحی زیرقشری مغز یافت. ماده‌ی سفید شامل تارهای عصبی است که آن‌ها را در درون غلاف میلین محافظت می نماید.

ماده‌ی سفید همچنین مسئولیت بهبود ارتباط میان عصب‌ها را بر عهده دارد و آن را سریع‌تر و کارآمدتر می سازد.

داده های مورد نیاز برای تحقیق جدید از ۲۹ تحقیق موجود جمع آوری شد که توسط کنسرسیوم بین المللی ENIGMA به انجام رسیده بود.

ENIGMA تحت مدیریت پل تامپسون از مرکز تصویربرداری ژنتیک در موسسه عصب‌نگاری (نوروایمیجینگ) و انفورماتیک در دانشکده‌ی پزشکی Keck است که بخشی از دانشگاه Southern California (USC) در لس آنجلس است.

ندا جهانشاد که استادیار عصب شناسی در مرکز تصویربرداری ژنتیک در موسسه عصب‌نگاری و انفورماتیک در این دانشگاه است مدیریت تحقیقات را به همراه Sinead Kelly بر عهده داشت که او نیز از محققان موسسه عصب‌نگاری و انفورماتیک همان دانشگاه است.

Kelly همچنین نویسنده‌ی اول مقاله‌ای است که در مجله‌ی Molecular Psychiatry منتشر شد.

"اختلال در اتصالات کلی مغز"

Kelly و همکارانش داده‌های به دست آمده از طریق تصویربرداریDTI که نوعی تکنیک تصویربرداری تشدید مغناطیسی از اعصاب است را مورد استفاده قرار دادند که محققان را قادر می‌سازد مکان و جهت رشته‌های ماده‌ی سفید را برآورد کنند.

تصویربرداری DTI با تعقیب مسیر حرکت مولکول‌های آب در ماده‌ی سفید عمل می کند.

این تحقیق نشان داد که سیستم ارتباطی کل مغز – و نه فقط نواحی خاص به تنهایی – در اسکیزوفرنی دچار اختلال می‌شود.

به باور نویسنده Kelly ، اسکیزوفرنی می‌تواند اختلال در اتصالات کلی مغز باشد.

به طور قطع می‌توان برای نخستین بار اعلام داشت که اسکیزوفرنی اختلالی است که در آن ماده‌ی سفید در مغز فرسوده می شود.

با این حال دو ناحیه‌ی مغز بیش از بقیه تحت تاثیر قرار گرفتند. یکی از آن‌ها ناحیه‌ی مغزی به نام جسم پینه‌ای است که دو نیمکره را قادر می‌سازد با یکدیگر اتصال برقرار نمایند، و دیگری بخش قدامی تاج شعاعی(corona radiata) است که ناحیه ‌ی کلیدی مغز برای پردازش اطلاعات است.

بر اساس دانش و اطلاعات نویسنده، این بزرگ‌ترین تحقیق در باب اسکیزوفرنی و ماده‌ی سفید مغز است.

اهمیت این تحقیق

از نظر دکتر ندا جهانشاد٬ این تحقیق آن‌چه را اکنون مورد اتفاق همگان است و بیان می‌دارد که اسکیزوفرنی حاصل گسیختگی‌هایی است که منحصرا در بخش‌های پیش‌قدامی و گیجگاهی اتفاق می‌افتد، به چالش می‌کشد. این‌ها نواحی مغزی هستند که وظیفه‌ی تنظیم شخصیت، تصمیم گیری و درک شنیداری را بر عهده دارند.

"بدون این تحقیق، تحقیقات آتی می توانست مسیر دیگری را بپیماید ... . به جای جست و جو برای یافتن ژن‌هایی که بر رشته‌های خاصی تاثیر می گذارند، دانشمندان اکنون به دنبال ژن‌هایی خواهند بود که بر کل زیرساخت اتصال مغز تاثیرگذار خواهد بود".

وی ادامه می‌دهد "ما نشان می‌دهیم تحقیق روی یک ناحیه از مغز به تنهایی برای کشف علت اسکیزوفرنی رویکرد مناسبی نیست."

این تاثیر موضعی نیست و تمرکز بر تنها بخشی از مغز که به باور شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت تمام آن چه که اتفاق می‌افتد را برای شما بازگو نخواهد کرد.

Kelly بیان می‌دارد "تحقیق ما به بهبود فهم مکانیسم‌های نهفته در پشت اسکیزوفرنی بیماری ذهنی‌ای که اگر درمان نشود به بیکاری، بی‌خانمانی، سوء مصرف مواد مخدر، و حتی خودکشی منجر می شود٬ کمک خواهد کرد."

در واقع، در ایالات متحده وزارت مسکن و توسعه شهرسازی برآورد می کند که ۲۶٪ تمام افراد بی‌خانمان که در یک پناهگاه زندگی می کنند مبتلا به یک بیماری ذهنی جدی مثل اسکیزوفرنی هستند.

همچنین، به بیان موسسه ملی بهداشت روانی ۱/۱٪ از بزرگسالان ایالات متحده مبتلا به اسکیزوفرنی هستند. گزینه های درمانی موجود محدود هستند، زیرا عوامل و منشاء اسکیزوفرنی ناشناخته است.

"این یافته ها به شناسایی علائم زیستی منجر می شود که محققان را قادر می سازد پاسخ بیماران را به درمان اسکیزوفرنی مورد بررسی قرار دهند".

گام‌های بعدی که برگرفته از این تحقیق هستند شامل بررسی دلایل مشاهداتی هستند که در این تحقیق به آن‌ها اشاره شده است. Kelly به جنبه‌ی وراثتی این بیماری اشاره می‌نماید، و این نکته را مطرح می کند که برخی ژن‌ها می توانند تمام اتصالات مغزی را تغییر دهند.

منبع: www.medicalnewstoday.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری