ورود / ثبت نام

مطالعه تحریک مغز برای درمان افسردگی با تکنیک های جدید تصویربرداری

محققان تصویربرداری عصبی را برای بیمارانی که تحریک مغناطیسی مغز (rTMS)برای درمان افسردگی دریافت می کنند، به کار می برند تا تاثیر تحریک مغزی برای درمان این اختلال را بهتر درک کنند.

تحریک مغناطیسی غیر تهاجمی مغز یا rTMS در سال ۲۰۰۸ به عنوان یک درمان غیرتهاجمی ایمن و موثر برای افسردگی شدید مقاوم به داروهای ضد افسردگی مورد تایید FDA قرار گرفت. یک سیم پیچ کوچک که در نزدیکی پوست سر قرار گرفته است، امواج مغناطیسی تکراری و پالسی تولید میکند که از جمجمه عبور می ­کنند و سلول های مغزی را برای تسکین علائم افسردگی تحریک می کنند.

این روش عوارض جانبی کمی دارد و معمولا زمانی که چندین داروی ضد افسردگی و یا روان درمانی جواب نمی دهند، به عنوان یک درمان جایگزین یا مکمل تجویز می شود.

علی رغم افزایش استفاده از rTMS در روان پزشکی، نرخ پاسخ بیماران به درمان و تجربه بهبودی علائم اغلب ناتوان کننده در بهترین حالت اندک بوده است.

اکنون، برای اولین بار، تیمی از روانپزشکان و مهندسان زیست پزشکی دانشگاه فلوریدا جنوبی از یک فناوری تصویربرداری عصبی کاربردی نوظهور، معروف به توموگرافی نوری پراکنده استفاده کردند تا درک بهتری از نحوه کار rTMS  داشته باشند تا بتوانند کارایی این تکنیک را در درمان افسردگی بهبود بخشند. درمان افسردگی از امواج نور مادون قرمز نزدیک و الگوریتم های پیچیده (دستورالعمل های کامپیوتری) برای تولید تصاویر سه بعدی از بافت نرم، از جمله بافت مغز، استفاده می کند.

محققان USF با مقایسه افراد افسرده و سالم نشان دادند که این تکنیک تصویربرداری نوری جدیدتر می­ تواند به طور ایمن و قابل اطمینان تغییرات در فعالیت مغزی ناشی از rTMS را در یک منطقه هدف از مغز که در تنظیم خلق و خو دخیل است، اندازه گیری کند.

Shixie Jiang، سرپرست تیم تحقیق، رزیدنت سال سوم روانپزشکی در کالج پزشکی USF Health Morsani، گفت: این مطالعه نمونه خوبی از این است که چگونه همکاری بین رشته‌ها می‌تواند درک کلی ما از نحوه عملکرد درمانی مانند TMS را ارتقا بخشد.

ما می خواهیم از آنچه که از به کارگیری دستگاه توموگرافی نوری پراکنده یاد گرفته ایم برای بهینه سازی TMS استفاده کنیم، به طوری که درمان ها شخصی تر شوند و منجر به بهبودی بیشتر افسردگی شوند.

این  روش به صورت بالینی برای تصویربرداری از صرع، سرطان سینه و استئوآرتریت و تجسم فعال سازی نواحی قشر  مغز استفاده شده است، اما تیم USF اولین تیمی است که این فن آوری را به روان پزشکی معرفی کرده تا تحریک مغز با TMS را مطالعه کند.

"هوبی جیانگ محقق اصلی این مطالعه و استاد گروه مهندسی پزشکی و پدر شیکسی جیان گفت: توموگرافی نوری دیفیوز در واقع تنها شیوه ­ای است که می تواند عملکرد مغز را همزمان با تجویز TMS تصویربرداری کند سیستم تصویربرداری  مورد استفاده برای مطالعه مشترک USF در آزمایشگاه او در کالج مهندسی USF ساخته شد.

محققان به سه دلیل اصلی اشاره می­ کنند که چرا TMS احتمالا به پتانسیل کامل خود در درمان افسردگی عمده نرسیده است: هدف گیری تحریک غیربهینه مغز؛ پارامترهای درمانی نامشخص یعنی دوز rTMS ، الگوها و فرکانس های پالس مغناطیسی، دوره های استراحت بین فواصل تحریک و دانش ناقص از چگونگی واکنش فیزیولوژیکی سلول های عصبی در مغز به این روند.

تحریک غیر تهاجمی نسبت به برخی دیگر از تجهیزات تصویربرداری عصبی مانند MRI، قابل حمل، ارزان تر و با محدودیت کم­تر، هنوز هم تصاویر سه بعدی با وضوح نسبتا بالا و محلی ارائه می دهد. از همه مهم تر، دکتر هوبی جیانگ گفت: می تواند در طول TMS بدون دخالت در پالس های مغناطیسی درمان و بدون به خطر انداختن تصاویر و دیگر داده های تولید شده مورد استفاده قرار گیرد.

 این روش  بر این واقعیت تکیه دارد که سطوح بالاتر خون اکسیژن دار با فعالیت بیشتر مغز و افزایش جریان خون مغزی ارتباط دارد و سطوح پایین تر نشان دهنده فعالیت و جریان خون کم تر است. برخی مطالعات تصویربرداری عصبی نیز نشان داده اند که افراد افسرده فعالیت مغزی غیر طبیعی پایینی را در قشر پیش پیشانی، یک منطقه مغزی مرتبط با پاسخ های عاطفی و تنظیم خلق و خو، نشان می دهند.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری