ورود / ثبت نام

شناسایی سلول عصبی کنترل‌کننده جریان اطلاعات در مغز

پژوهشگران سلول‌های ویژه‌ای شناسایی کرده‌اند که انتقال اطلاعات بین نواحی مختلف مغز را تنظیم می‌کند. این کشف، می‌تواند مبنای گسترش روش‌های درمانی جدید برای اختلالات عصب‌روانشناختی ناشی از اشکال در شارش اطلاعات بین نواحی مغزی مانند اتیسم و شیزوفرنی باشد.

 یک تیم علمی از مرکز تحقیقات مغز دانشگاه علوم پزشکی وین، پژوهش‌هایی برای پاسخ دادن به این پرسش انجام داده‌اند که چگونه ارتباط بین نواحی مختلف مغز تنظیم می‌شود و جریان‌های اطلاعات پویا چگونه می‌توانند بدون خطا پردازش شوند. تمرکز این پژوهشگران بر روی ناحیه CA1 هیپوکامپ بود. در این ناحیه، سلول‌هایی به نام سلول‌های نوروگلیافرم (neuroglia form cells )، باعث می‌شوند اطلاعات همگرا دربارۀ محیط فعلی و همچنین تجربیات مرتبط پیش از آن بدون اختلاط با هم ترکیب شوند.

 تاکنون، عملکرد سلول‌های نوروگلیافرم ناشناخته بوده است. بالینت لاسزتوسزی (Balint Lasztoczi) نویسندۀ مقاله در این باره می‌گوید: «ما در مطالعات پیش‌بالینی خود مشاهده کردیم که سلول‌های نوروگلیافرم، با مهار مختصر سایر انواع سلولی، پردازش جداگانه و ترکیبیِ ادراک کنونی و خاطرۀ تجربیات گذشته را امکانپذیر می‌کنند.» این همان چیزی است که باعث می‌شود وقتی به عکسی از مادربزرگ خود نگاه می‌کنید (اطلاعات حسی)، به‌طور ناخودآگاه بوی کیک‌های خانگی‌اش (حافظه) را به خاطر ‌آورید، و آگاه باشید که تمام این ماجرا در همین لحظه و در همین مکان رخ می‌دهد.

ایجاد توازن بین اطلاعات دریافتی و اطلاعات موجود در حافظه نیازمند شارش اطلاعات بین نواحی مختلف مغزی است که مبنای عملکردی در سیستم عصبی است. این عملکرد در برخی از بیماری‌های عصب‌روانشناختی مانند اسکیزوفرنی و اوتیسم دچار مشکل می‌شود. در این شرایط، نتایج پژوهش‌های کنونی می‌تواند باعث رمزگشایی از عملکرد سلول‌های نوروگلیافرم به عنوان تنظیم‌کننده جریان اطلاعات بوده و مبنای توسعۀ روش‌های درمانی جدید باشد. در ادامۀ این مطالعه، پژوهشگران قصد دارند چگونگی فعالیت سلول‌های نوروگلیافرم را بررسی کنند که می‌تواند نقطۀ آغاز کشف داروهای جدید و شیوه‌های درمانی نوین برای درمان این بیماران باشد.

 

منبع

 تهیه شده توسط:

کارگروه مدلسازی شناختی و هوش مصنوعی

شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

ترجمۀ خبر:

محمد احمدوند شاهوردی (دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز)

ویرایش متن:

عباس پورهدایت، همکار علمی کارگروه (کاندید دکتری مدلسازی شناختی، دانشگاه شهید بهشتي)

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری