ورود / ثبت نام

نوروفیدبک با متعادل کردن مجدد مدارهای مغزی در افسردگی عزت نفس را افزایش می دهد

آموزش نوروفیدبک می تواند شبکه های مرتبط با احساس گناه را تغییر دهد و عزت نفس را در افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی بهبود بخشد. مطالعه ای که در مجله Neuroimage: Clinical منتشر شد، نشان داد که بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی (MDD)، که از علائم بهبود یافته بودند، توانستند برخی از ارتباطات مغزی خود را در حین فکر کردن به خاطرات احساس گناه تقویت کنند و در نتیجه عزت نفس خود را افزایش دهند.

این مطالعه توسط سازمان های برزیلی موسسه تحقیقات و آموزش (IDOR)، دانشگاه فدرال ریودوژانیرو (UFRJ)و دانشگاه فدرال ABC با هم کاری کالج کینگ لندن در انگلستان انجام شده است.

اختلال افسردگی اساسی (MDD) که به عنوان افسردگی نیز شناخته می شود، یک اختلال روانی است که توسط مجموعه ای از عوامل اجتماعی، روانی و بیولوژیکی ایجاد می شود. علائم آن با از دست دادن مداوم علاقه و لذت در زندگی روزمره و شیوع احساسات منفی مانند خلق پایین، سرزنش خود و اعتماد به نفس پایین مشخص می شود. بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در سال گذشته، افسردگی بیش از 300 میلیون نفر را در جهان تحت تأثیر قرار داده است و به ناتوان‌کننده‌ترین بیماری دوران معاصر تبدیل شده است. با توجه به جدی بودن مشکل در بهداشت عمومی جهانی، جوامع پزشکی و علمی به طور فزاینده ای به دنبال درک اختلال افسردگی با هدف توسعه درمان های جدید و بهبود کیفیت زندگی بیماران هستند.

مطالعه MDD از طریق fMRI - تکنیکی که به محققان امکان می دهد ساختار و عملکرد مغز را به روشی غیرتهاجمی تجزیه و تحلیل کنند - این مقاله اخیراً منتشر شده بر اساس یافته های علمی است که افراد مبتلا به افسردگی، حتی زمانی که از علائم بهبود یافته اند، ارتباط کمتری بین دو ناحیه خاص مغز در حین تجربه احساس گناه نشان می دهند. نواحی در حین تجربه احساس گناه: گیجگاهی فوقانی قدامی راست (ATL) و سینگولیت زیرجنسی قدامی (SCC). با اتصال، این مطالعه به تبادل اطلاعات بین این ساختارها اشاره دارد، زیرا آنها به طور مستقیم با تفسیر تعاملات اجتماعی مرتبط هستند..

بر اساس "امضای عصبی" در مغز بیماران، این مطالعه امکان تقویت این ارتباطات را از طریق نوروفیدبک آزمایش کرد، برنامه ای که به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا فعالیت های مغز خود را در زمان واقعی مشاهده و اصلاح کنند. اگرچه در مراحل اولیه، نتیجه کاملاً قابل توجه بود: فقط در یک جلسه آموزشی، شرکت کنندگان قبلاً ارتباط قوی تری بین مناطق ذکر شده نشان دادند و افزایش عزت نفس را پس از تعامل نوروفیدبک گزارش کردند

این تحقیق چگونه انجام شد؟

اولین نویسنده این مطالعه، دکتر رولاند زاهن در کالج کینگ لندن، توضیح می دهد که چرا این مطالعه در افرادی که از علائم بهبود یافته بودند، انجام شد: " امضای مغزی خود سرزنشی بیش از حد در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی عمده که علائم آن ها عود کرده بود، کشف شد، که نشان می داد می تواند پیش از علائم افسردگی باشد و افراد را نسبت به این اختلال آسیب پذیرتر کند. دوم، به دلایل امنیتی ما می خواستیم مطمئن شویم که افسردگی افراد پس از درمان بدتر نخواهد شد و افراد مبتلا به MDD عود کرده کم تر از افراد دارای علائم فعلی در معرض خطر بدتر شدن هستند."

برای انجام پژوهش، 28 شرکت کننده با علائم افسردگی بهبود یافته به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه در معرض یک تمرین نوروفیدبک کنترلی قرار گرفتند که در آن باید همان سطح ارتباطات مغزی خود را حفظ کنند، در حالی که به گروه دیگر دستور داده شد که این ارتباطات را در طول تمرین افزایش دهند. این روش از طریق بازخورد بصری روی صفحه‌ای انجام شد که نشان می‌داد آیا افراد تمرینات مغزی را به روش آموزش داده شده انجام می‌دهند یا خیر. شرکت کنندگان باید خاطره خاصی از گذشته خود را تصور می کردند که باعث می شد نسبت به دیگران احساس گناه یا خشم کنند. روی صفحه، آنها باید احساس خود را در مورد این موضوع تغییر می دادند تا نمایشگر رنگی که ارتباطات مغزی آنها را منعکس می کرد نیز تغییر کند. نشانگر یک دماسنج بود که وقتی تا بالای آن پر می شد، سیگنالی بود که شرکت کنندگان در تمرین به خوبی عمل می کردند.» نویسنده اول توضیح می دهد.

اگرچه زمان قرار گرفتن در معرض نوروفیدبک در هر دو گروه یکسان بود، اما در نتایج fMRI، شرکت‌کنندگانی که به آنها آموزش داده شد فعالیت‌های سیم‌کشی مغز خود را افزایش دهند، اتصال بین نواحی تمرین‌شده را تقویت کردند. در همان زمان، افزایش عزت نفس آنها مشاهده شد که در گروهی که ارتباطات خود را در همان سطح اولیه نگه داشتند، مشاهده نشد، نتایجی که اثربخشی آموزش را ثابت کرد.

این مطالعه همچنین مستلزم توسعه یک نرم افزار نوروفیدبک خاص، "عصب سازی و رمزگشایی درون زا تعاملی کاربردی در زمان واقعی" یا به سادگی FRIEND بود. دکتر خورخه مول، متخصص علوم اعصاب در IDOR و نویسنده مسئول این مطالعه، گروهی را که این برنامه را ایجاد کردند، رهبری کرد. FRIEND جعبه ابزاری است که برای هر نوع مطالعه نوروفیدبک با استفاده از fMRI ساخته شده است. اجرای فعلی به سمت این جنبه از پاتوفیزیولوژی MDD تنظیم شده است، اما سایر طرح ها، حالات شناختی، احساسات و جمعیت بیماران نیز می توانند در تحقیقات آینده مورد هدف قرار گیرند.

در IDOR، دکتر مول مطالعات دیگری را در زمینه القای تغییرات سیم کشی مغز از طریق آموزش نوروفیدبک انجام داده است. برای او، fMRI یکی از قدرتمندترین ابزارها برای تجزیه و تحلیل غیرتهاجمی عملکردهای مغز است، اما کاربردهای بالینی مرتبط با نوروفیدبک هنوز در مراحل اولیه هستند. «راهی در پیش است. ما باید پاتوفیزیولوژی، عوارض جانبی، اثرات درمانی و جمعیت بیماران هدف ایده آل و همچنین مقرون به صرفه بودن را ایجاد کنیم. علیرغم اینکه زمان fMRI گران است، خیلی بیشتر از سایر درمان ها نیست، و این به طور بالقوه می تواند جایگزینی برای بیمارانی باشد که به درمان های معمولی پاسخ ضعیفی می دهند. با این حال، تحقیقات بنیادی زیادی باید انجام شود، اما کاربردهای بالینی بالقوه در حال ظهور هستند.


برای مشاهده منابع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری