ورود / ثبت نام

هوندا به‌دنبال تشخیص اختلالات شناختی در رانندگان از طریق هوش مصنوعی

هوندا قصد دارد با تولید فناوری هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل نحوه حرکت خودرو و بررسی تغییرات جزئی در راننده، وضعیت جسمانی غیرعادی او را تشخیص دهد.

هوندا قصد دارد با تولید فناوری هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل نحوه حرکت خودرو و بررسی تغییرات جزئی در راننده، وضعیت جسمانی غیرعادی او را تشخیص دهد.

 

انتظار می­رود این فناوری تصادفات مربوط به رانندگان مسن (که به یک مشکل اجتماعی تبدیل شده) را کاهش داده و به تشخیص زوال عقل یا گلوکومی (آب سیاه) در مراحل اولیۀ بیماری کمک کند. این خودروساز قصد دارد در حوالی سال2030، از این فناوری به صورت عملی استفاده کند.

 

هوندا با همکاری مؤسسۀ ملی علوم و فناوری کوانتومی، برای تجزیه و تحلیل مغز راننده و حرکات چشمان او از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) و حسگرهایی که به این منظور طراحی شده ‌اند استفاده می­کند. این فناوری با بررسی خط دید راننده از طریق دوربین‌ های نصب شده و احتمال بوجود آمدن خطاهایی که می ‌توانند منجر به تصادف شوند، هنگام عبور عابر پیاده از خیابان به راننده هشدار خواهد داد. از این طریق هوندا خواهد توانست کاهش عملکرد شناختی یا توجه فضایی راننده که باعث نزدیک شدن به سایر خودروها و یا انحراف از مسیر می‌ شود را تشخیص دهد.

علاوه­بر این، هوندا با ترکیب هوش مصنوعی با حسگر و دوربین، وضعیت فیزیکی راننده و بیماری­های مشکوک وی را شناسایی می­کند. به طور مثال، اگر خودرو متوجه تعلل راننده در واکنش به چراغ راهنمایی شود، به او اخطار می­دهد که ممکن است راننده دچار ضعف در دید جانبی خود شده است. ضعف در دید جانبی یکی از علائم شایع گلوکوم (آب سیاه) است، این بیماری معمولاً به کندی پیشرفت کرده و تشخیص آن دشوار است. با این روش، علاوه ­بر آگاهی راننده از خطر تصادف، فرصتی ایجاد می­شود تا به بیماری­های احتمالی خود پی­ ببرد.

در دنیای امروز رقابت خودروسازان بر روی توسعه فناوری ‌هایی است که امنیت رانندگان را افزایش می‌دهند. تویوتا با استفاده از پردازش حالات چهره راننده از طریق هوش مصنوعی احتمال خطا و انحراف او از جاده را تشخیص می ‌دهد و همچنین مزدا از سوی دیگر، سیستمی ابداع کرده که با استفاده از دوربین و حسگر، خواب آلودگی و بیماری‌ های ناگهانی رانندگان را تشخیص می­دهد و در صورت لزوم سرعت خودرو را کاهش داده یا متوقف می­کند.

تکنولوژی روز دنیا نه تنها امنیت رانندگی را افزایش خواهد داد بلکه به‌دنبال پایش سلامت رانندگان نیز خواهد بود. چراکه امنیت رانندگی در گرو وجود رانندگانی سالم است.

 

منبع

 

تهیه شده توسط:

کارگروه مدلسازی شناختی و هوش مصنوعی

شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

ترجمه خبر:

فائزه حمزهء، کارشناسی ارشد اقتصاد

ویرایش متن:

عباس پورهدایت، همکار علمی کارگروه (کاندید دکتری مدلسازی شناختی، دانشگاه شهید بهشتی)

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری