ورود / ثبت نام

تمرینات با شدت بالا می تواند زوال عقل را متوقف کند.

دانشمندان استرالیایی در حال جمع آوری شواهدی هستند که نشان می دهند هرچه هنگام ورزش بیشتر گرمتان بشود و عرق کنید، شانس شما برای جلوگیری از زوال عقل بیشتر است.

مدت هاست ثابت شده است که تمرینات بدنی به بهبود جریان خون مغزی و محافظت در برابر آتروفی و کوچک شدن مغز کمک زیادی می کند.

تمرینات منظم می تواند خطر زوال شناختی را کاهش دهد و حتی ممکن است تا حدودی به بهبود عملکرد شناختی کمک کند.

اما محققان دانشگاه ویکتوریا و مؤسسه علوم اعصاب و سلامت روان فلوری ملبورن در حال آزمایش و یافتن پاسخی نظری به این پرسش‌ هستند که آیا تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) مزایای بهتری نسبت به تمرینات با شدت کم یا متوسط دارد؟

دکتر جیمز بروچ، که این مطالعه را هدایت می‌کند، گفت: شواهد اولیه‌ای نشان می‌دهند فشار بدنی با شدت بالاتر ممکن است مزایای بیشتری نسبت به ورزش با شدت متوسط داشته باشد.

او افزود: «آمادگی قلبی-تنفسی بیشتر با خطر کمتر زوال عقل و بهبود عملکرد شناختی همراه است».

حدود 459000 استرالیایی با زوال عقل زندگی می کنند و انتظار می رود این تعداد تا سال 2050 تقریباً سه برابر شود. در حالی که هیچ درمان شناخته شده ای برای زوال عقل وجود ندارد، مطالعات اخیر مبتنی بر جمعیت نشان داده است که تقریباً نیمی از موارد احتمالاً با عوامل خطرساز قابل تعدیل مرتبط‌اند مانند ورزش ناکافی.

مطالعۀ کمّی و بزرگ دکتر بروچ امیدوار است با درخواست از استرالیایی‌های میانسال که از لحاظ شناختی در شرایط عادی قراردارند برای شرکت در یک برنامه تمرینیِ 12 هفته ای و بررسی نتایج این بررسی بتوانند بهترین دوز یا شدت تمرین را مشخص کنند.

پژوهشگران در این پژوهش تأثیر این برنامه را بر جریان خون مغز و محیطی ارزیابی خواهند کرد.

مؤسسۀ زوال عقل استرالیا به افراد توصیه می کند که حداقل 30 دقیقه تمرین مداوم با شدت متوسط را در اکثر روزهای هفته برای کاهش خطر زوال عقل انجام دهند.

دکتر بروچ گفت، اما تعهد زمانی مورد نیاز برای تمرین متوسط می تواند یک مانع باشد و تمرینات با شدت بالا HIIT ممکن است بتواند فواید سلامت قلبی عروقی بیشتری را در همان زمان ایجاد کند.

او بیان کرد: «این مطالعه با هدف آزمایش این فرضیه است که تمرینات تناوبی با شدت بالا ممکن است نسخه ورزشی مؤثرتری نسبت به تمرین مداوم با شدت متوسط برای مبارزه با بحران زوال عقل باشد».

نائومی فرسترا، دانشمند ورزش از دانشگاه کوئینزلند، موافق است که تمرینات تناوبی با شدت بالا پتانسیل مفیدی برای دستیابی به سلامت طولانی مدت مغز دارد.

او اشاره کرد که تمرین با شدت بالا در بهبود آمادگی قلبی تنفسی مؤثر بوده است که با عملکرد شناختی خوب رابطه دارد، در حالی که این شیوۀ ورزشی نسبت به سایر اشکال از نظر زمان کارآمدتر و به طور بالقوه لذت بخش تر بوده‌اند.

وی افزود: «وقتی صحبت از نوع تمرین به میان می‌آید، پایبندی به تمرین یک نکته کلیدی است، به این معنی که بهترین نوع تمرین، نوعی است که از آن لذت خواهید برد و به انجام آن ادامه خواهید داد».

«پیام اصلی این است که هر شکلی از ورزش و به هر میزانی قطعاً بهتر از هیچ خواهد بود. بنابراین چیزی را پیدا کنید که از آن لذت می برید و انجام آن را متوقف نکنید».

منبع

تهیه شده توسط: کارگروه نورواسپرت

شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج وآموزش

جستجو و ترجمه خبر:معراج میرزائی، فیزیولوژیست ورزش و تندرستی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری