ورود / ثبت نام

ورزش کردن باعث تقویت مغز در مردان سالخورده می‌شود

مطالعات جدید نشان می‌دهد که رابطه‌ی بین سلامت جسمی و مغزی، بسته به جنسیت‌ تغییر می‌کند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که رابطه‌ی بین سلامت جسمی و مغزی، بسته به جنسیت‌ تغییر می‌کند.

سلامت سیستم قلبی-تنفسی معیار میزان و کیفیت اکسیژنی است که هنگام فعالیت به عضلات می‌رسد. سطح آمادگی بدنی همچنین به تغییراتی در بافت‌های مغزی (قشر خاکستری) و عملکرد شناختی بهتر نیز در سنین بالا، مرتبط دانسته شده است. مطالعات گذشته همچنین دریافته‌اند که آمادگی سیستم قلبی-تنفسی به چگونگی عملکرد مغز در دوره‌های استراحت نیز مرتبط است. ارتباطات عصبی در مغز در دوره‌ی استراحت، با بالارفتن سن تغییر می‌کند. این تغییرات می‌تواند اثرات مضری روی عملکرد شناختی فرد داشته باشند. با این حال، محققان دانشگاه York و McGill می‌گویند: مبنای عصبی تفاوت جنسیتی در رابطه بین آمادگی بدنی و عملکرد مغزی، در افراد سالخورده تا به حال به صورت مستقیم بررسی نشده بود.

تیم تحقیقاتی یک گروه از مردان و یک گروه از زنان، با میانگین سنی ۶۷ سال را مورد بررسی قرار داد. داوطلبان فعالیت‌های جسمانی روزانه خود را به محققین گزارش دادند. تیم تحقیقاتی قد، وزن، سن، جنسیت، و نرخ ضربان قلب در حالت استراحت را ثبت کردند تا بتوانند به وسیله‌ی آن میزان آمادگی قلبی-تنفسی آن‌ها را مشخص کنند. آن‌ها همچنین از داوطلبان خواستند که تحت آزمون‌های تصویربرداری مغزی قرار بگیرند. این کار برای ثبت عملکرد عصبی هم درون شبکه‌های خاص مغزی (کارایی موضعی) و هم به صورت سراسری در مغز (کارایی کلی) انجام شد.

دیده شد که مردان از سطح آمادگی قلبی-تنفسی بالاتری نسبت به زنان برخوردار هستند. با این حال، زنان دارای کارایی موضعی بالاتر و کارایی کلی کمتری از مردان بودند. این الگوی ارتباطی در زنان بیشتر دیده شده، و به عملکرد اجرایی، مهارت تمرکز، توجه و مدیریت زمان، مرتبط دانسته شده است. سطوح آمادگی در مردان ارتباط قوی‌تری با بهبود الگوی کارایی مغزی داشته، تا در زنان.

محققان می‌گویند: یافته‌های ما، که نشان می‌دهد آمادگی سیستم قلبی-تنفسی با عملکرد مغزی، به طور وابسته به جنسیت، رابطه دارد، نشان می‌دهد که باید جنسیت را به عنوان یک عامل مهم در مطالعه روابط بین ورزش و سلامت مغزی، در افراد سالخورده، در نظر گرفت.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری