ورود / ثبت نام

روشی جدید برای نقشه‌برداری متابولیسم کلسترول در مغز

تیمی از محققان به سرپرستی دانشگاه سوانسی، فناوری جدیدی را برای مشاهده‌ي کلسترول در بافت مغز طراحی کرده‌اند که می‌تواند از ارتباط آن با بیماری‌های نورودژنراتیو (تخریب‌گر عصبی) پرده بردارد و راه را برای توسعه‌ی درمان‌های جدید هموار سازد.

این تحقیق که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا منتشر شده است، مکان‌های اصلی کلسترول در مغز و اینکه به چه مولکول‌هایی می‌توانند تبدیل شوند را مشخص می‌سازد.

مغز یک ارگان بسیار پیچیده است و کلسترول و متابولیت‌های آن بر عملکردش نقش دارند. متابولیسم کلسترولِ نامنظم با تعدادی از اختلالات عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون، بیماری هانتینگتون، MS و بیماری‌های مربوط به نورون‌‌حرکتی ارتباط داده شده است.

مشخص شده است که کلسترول به طور مساوی در مناطق مختلف مغز توزیع نمی‌شود. با این حال، تاکنون هیچ فناوری‌ای برای نقشه برداری متابولیسم کلسترول در مکان‌های مشخص از مغز در سطح میکروسکوپی، و تصویرسازی چگونگی تغییر در بخش‌های پاتولوژیک مغز وجود ندارد.

در اینجا، محققان یک پلت‌فرم تصویربرداری طیف‌سنجی جرمی پیشرفته را جهت آشکار‌سازی مکانی متابولیسم کلسترول در مغز موش با وضوحی در حد میکرومتر از برش‌های بافت طراحی کرده‌اند. محققان نه تنها کلسترول، بلکه متابولیت‌های بیولوژیکی فعال ناشی از گردش کلسترول را نیز نقشه‌برداری کردند. به عنوان مثال، آنها دریافتند که 24S-hydroxycholesterol، متابولیت اصلی کلسترول در مغز، در جسم مخطط (استریاتوم) تقریباً ده برابر بیشتر از مخچه فراوانی دارد (دو ناحیه که به روش‌های مختلف در حرکت ارادی و شناخت درگیر هستند).

این فناوری جدید از یک دهه تحقیق در دانشگاه سوانسی حاصل شده است که در آن تیمی تحقیقاتی روی روش‌هایی برای آشکار‌سازی متابولیت‌های مختلف کلسترول در مقیاس‌های بسیار کوچکی از مغز، به اندازه‌ی نوک توپی قلم خودکار، کار‌کرده‌اند.

پروفسور ویلیام گریفتس، یکی از سرپرستان این مطالعه از دانشگاه سوانسی، افزود: "اگرچه كار ما روی موش بود، اما به طور مشابه می‌توان از این فناوری در آزمایشگاه تحقیقاتی یا با تجهیزات بالینی روی انسان استفاده كرد و در پیوند با جراحی مغز و اعصاب می‌تواند از ارزش نوآورانه‌ی بسیاری برخوردار باشد. "

بافت خارج شده در حین جراحی می‌تواند به سرعت توسط روش ما در کلینیک نمایان شود و از آن برای تمایز بافت سالم از بیمار استفاده گردد، و به جراح برای مرحله بعدی عمل اطلاعات دهد.

پروفسور یوکین وانگ افزود: "این فناوری که به صورت دقیقی مولکول‌ها را در مغز قرار مکان‌یابی می کند، درک ما از پیچیدگی عملکرد مغز و چگونگی تغییر آن در اختلالات عصبی را بیشتر می‌کند.

"نتایج ما نشان می‌دهد که گردش کلسترول به ویژه در جسم مخطط بسیار زیاد است، منطقه‌ای که بیشتر در بیماری هانتینگتون تحت تأثیر قرار می‌گیرد. ما این روش را به کار خواهیم گرفت تا دریابیم که چگونه متابولیسم کلسترول با این بیماری ارتباط دارد. این ممکن است منجر به توسعه روش‌های درمانی جدید برای بیماری‌هایی شود که در حال حاضر هیچ درمانی برای آنها وجود ندارد."

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری