ورود / ثبت نام

تشخیص وزوز گوش به کمک رایانه بر اساس تحلیل شبکه مغزی با استفاده از سیگنال EEG

وزوز گوش که به عنوان یک اختلال سیستم عصبی مرکزی شناخته می شود، با فعالیت های نوسانی خاص در نواحی شنوایی و غیر شنوایی مغز در ارتباط است.

وزوز گوش که به عنوان یک اختلال سیستم عصبی مرکزی شناخته می شود، با فعالیت های نوسانی خاص در نواحی شنوایی و غیر شنوایی مغز در ارتباط است. مطالعات در چند سال گذشته نشان داده است که در بیشتر موارد وزوز گوش، الگوی پاسخ نورون‌ها در سیستم شنوایی به دلیل ناهنجاری شنوایی تغییر می‌کند که این خود منجر به تغییر و اختلال در شبکه‌های مغزی می‌شود.

در این مقاله، رویکردی برای تشخیص خودکار افراد دارای وزوز گوش از افراد سالم بر اساس اتصال عملکردی کل مغز و تجزیه و تحلیل شبکه مغزی معرفی می شود.

در این مطالعه، هشت شرکت‌کننده با اختلال وزوز گوش (دو زن؛ میانگین سنی: 48.2 سال؛ محدوده سنی: 28-59) و هشت فرد سالم (سه زن؛ میانگین سنی: 30.8 سال؛ محدوده سنی: 25-42 سال) وارد شدند. همه افراد مبتلا به وزوز گوش به مدت حداقل 12 ماه (محدوده: 1 تا 30 سال) از وزوز مزمن رنج می بردند.

نتایج تجربی، عملکرد طبقه‌بندی امیدوارکننده‌ای را با دقت، حساسیت و ویژگی بالا در همه باندهای فرکانسی، به‌ویژه در باند فرکانسی بتا ۲ نشان داد. مطالعه حاضر شواهد قابل ‌توجهی را ارائه نمود که نشان می‌دهد وزوز گوش را می‌توان به کمک تعدادی از معیار های ثابت شبکه‌های مغزی استخراج شده از اتصال عملکردی EEG با موفقیت شناسایی کرد. نتایج نشان می‌دهد که چهار معیار شبکه یعنی قدرت گره، ضرایب خوشه‌بندی، کارایی محلی و طول مسیر مشخصه می‌توانند با موفقیت افراد دارای وزوز گوش را از گروه سالم متمایز کنند.

 

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال 2019 در Journal of Biomedical Physics and Engineering به چاپ رسیده است.

برای مشاهده منبع کلیک کنید. 

 

اسامی پژوهشگران:

فهیمه محققیان

بهادر مکی آبادی

حمید جلیلوند

حسن خواجه پور

ناصر صمدزاده اقدم

احسان اقلیمی

محمدرضا دیوبند

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری