ورود / ثبت نام

مغز افراد در موسیقی درمانی هماهنگ با هم کار می‌کند

برای اولین بار محققان توانستند نشان دهند که مغز مراجعه کننده و درمانگر در طول جلسه موسیقی درمانی با یکدیگر هماهنگ می‌شود، موفقیتی که می‌تواند تعامل‌های بعدی مراجعان و درمانگران را بهبود بخشد.

برای اولین بار محققان توانستند نشان دهند که مغز مراجعه کننده و درمانگر در طول جلسه موسیقی درمانی با یکدیگر هماهنگ می‌شود، موفقیتی که می‌تواند تعامل‌های بعدی مراجعان و درمانگران را بهبود بخشد.

این اولین مطالعه موسیقی درمانی است که از روشی به نام hyperscanning استفاده کرده است. در این روش فعالیت دو مغز در یک زمان ثبت می‌شود و به محققان این امکان را می‌دهد که چگونگی تعامل افراد را بهتر درک کنند.

در طول جلسه‌ای که در این مطالعه مستند‌ شده است، درحالیکه مراجع درباره یک بیماری جدی در خانواده‌اش صحبت می‌کرد، موسیقی کلاسیک پخش می‌شد. مراجع و درمانگر کلاه EEG (الکتروانسفالوگرام) بر سر داشتند. این کلاه حاوی سنسورهایی است که سیگنال‌های الکتریکی مغز را ثبت می‌کند. همچنین از جلسه فیلم‌برداری شد.

موسیقی درمانگران برای دستیابی به "لحظات تغییر" تلاش می‌کنند، که در آن با مراجعشان پیوند معنی داری تشکیل می‌دهند. در یک مقطع طی این مطالعه، به طور ناگهانی فعالیت مغزی مراجع از نمایش احساسات منفی عمیق به اوج احساسات مثبت تغییر یافت. لحظاتی بعد، هنگامی که درمانگر متوجه شد جلسه درمان خوب پیش می‌رود، اسکن وی نیز نتایج مشابهی را نشان داد. در مصاحبه‌های بعدی، هر دو آن لحظه را به عنوان لحظه‌ای که احساس می‌کردند جلسه درمانی موثر است، گزارش کردند.

محققان فعالیت لوب‌های پیشانی راست و چپ را که به ترتیب هیجانات منفی و مثبت در آن‌ها پردازش می‌شوند، بررسی کردند. آن‌ها با تحلیل داده‌های hyperscanning همراه با فیلم‌های ویدئویی و رونوشت جلسه درمان، توانستند نشان دهند که هماهنگی مغزی رخ داده بود و همچنین نشان دادند که "لحظه‌ی تغییر" مراجع-درمانگر، در داخل مغز به چه شکل است.

جورگ فاکنر، نویسنده اصلی این مقاله و استاد موسیقی، سلامت و مغز در دانشگاه آنگلیا روسکین (ARU) گفت: "این مطالعه نقطه عطفی در تحقیقات موسیقی درمانی است. موسیقی درمانگران گزارش می‌دهند که تغییرات هیجانی و پیوند را در طول درمان تجربه می‌کنند، و ما توانستیم این را با استفاده از داده‌های مغز تایید کنیم. استفاده‌ی درمانی از موسیقی می‌تواند بهزیستی را بهبود بخشد، و اضطراب، افسردگی، اوتیسم و دمانس را درمان کند. موسیقی درمانگران باید برای قضاوت درباره موثر بودن درمان به پاسخ‌های مراجع تکیه کنند، اما ما با استفاده از hyperscanning می‌توانیم دقیقا ببینیم که در مغز مراجع چه رخ می‌دهد. Hyperscanning می‌تواند تغییرات جزئی و نامحسوسی را که در طول درمان رخ می‌دهد، نشان دهد. برجسته کردن نکات دقیق ِ زمان‌هایی از جلسه درمانی که بیشترین تاثیر را داشته‌اند، می‌تواند برای مراجعانی که ارتباط کلامی آن‌ها چالش برانگیز است، مفید باشد. همچنین مطالعات ما می‌تواند به درک بهتر پردازش هیجانی در دیگر ارتباطات درمانی، کمک کند."

منبع: Neuroscience news

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری