ورود / ثبت نام

کشف تحریک مغز برای بهبود توانایی خواندن در بیماران دژنراسیون ماکولا( بیماری مزمن چشم)

تحریک جریان مستقیم جمجمه می تواند به بهبود خواندن برای افرادی که مبتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن دارند کمک کند. این پژوهش اولین مطالعه ای است که نشان می دهد تحریک مغز توانایی خواندن را در بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا بهبود می بخشد.

درمان‌های دارویی فقط پیشرفت بیماری را کاهش می‌دهند، اما دانشمندان واترلو دریافتند که می‌توانند مغز را آموزش دهند تا از اطلاعاتی که دریافت می‌کند کارآمدتر و موثرتر استفاده کند.

تحریک جریان مستقیم جمجمه  (tDCS)یک روش غیرتهاجمی و بدون درد تحریک مغز است که از جریان های الکتریکی مستقیم برای تحریک بخش های خاصی از مغز استفاده می کند.  محققان قشر بینایی را تحریک کردند تا به مغز کمک کنند تا از اطلاعاتی که از چشم دریافت می کند به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

اندرو سیلوا، عضو فوق دکترا در دانشکده اپتومتری و علوم بینایی واترلو گفت: " این یافته هیجان انگیز است زیرا این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد تحریک مغز در بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا تاثیر مثبتی بر یک مهارت مهم در دنیای واقعی مانند خواندن دارد.

بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا می توانند دچار تاری یا عدم دید شوند، که بخشی است که به فرد اجازه می دهد جزئیات ریز و وضوح بالا را ببیند. در نتیجه، آن ها به بینایی با وضوح پایین از محیط اطراف خود متکی هستند که وظایفی مانند خواندن را بسیار دشوار می کند.

شرکت کنندگان در این مطالعه با ۳۰ جمله  در یک زمان مورد آزمایش قرار گرفتند. سپس تحریک ۲۰ دقیقه ای در حالی آغاز شد که شرکت کنندگان ۳۰ جمله اضافی را کلمه به کلمه می خواندند. دقت خواندن بلافاصله5  و ۳۰ دقیقه بعد ارزیابی شد. دقت خواندن شرکت کنندگان در تمام بازه های زمانی پس از تحریک بهبود یافت.

یک مطالعه موازی که در دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ انجام شد، از همین روش استفاده کرد، با این تفاوت که شرکت کنندگان به جای یک کلمه انگلیسی، یک کلمه چینی می خواندند. در کمال تعجب، مهارت خواندن شرکت کنندگان در مطالعه هنگ کنگ با تحریک مانند آنچه در مطالعه کانادا بود، بهبود نیافت.

پژوهشگران گمان می کنند که تفاوت های بین این مطالعات، تفاوت های ذاتی بین سیستم های نوشتاری را برجسته می کند. برای مثال، در زبان انگلیسی، کلمات از چند حرف تشکیل شده اند، اما در زبان چینی، یک کلمه را می توان با یک کاراکتر نشان داد.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری