ورود / ثبت نام

مطالعات نشان می‌دهد مصرف الکل به هر اندازه برای مغز مضر است

مطالعه‌ای که روی بیش از 25000 نفر در انگلیس انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف هر میزانی از الکل حتی نوشیدن در حد "متوسط" تقریباً روی هر قسمت از مغز تأثیر منفی دارد.

مطالعه‌ای که روی بیش از 25000 نفر در انگلیس انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف هر میزانی از الکل حتی نوشیدن در حد "متوسط" تقریباً روی هر قسمت از مغز تأثیر منفی دارد.

این مطالعه نشان می‌دهد که با نوشیدن هرچه بیشتر الکل حجم مغز کاهش می‌یابد و وضعیت مغز شما بدتر می‌شود.

"هیچ آستانه‌ای برای بی‌ضرری مشروبات الکلی وجود ندارد؛ هر نوع الکلی مضر است و به نظر می‌رسد، همانطور که قبلا تصور می‌شد، تقریباً کل مغز- نه فقط مناطق خاص- تحت تأثیر قرار می‌گیرد."

با استفاده از بیو بانک انگلیستان، محققان در این مطالعه داده‌هایی از قبیل سن، جنسیت، تحصیلات، مصرف الکل گزارش شده توسط خود فرد، بزرگی و سلامت مغز استنتاج شده از اسکن‌هایMRI ، اطلاعات مربوط به ویزیت‌های بیمارستانی و سرپایی و آزمایش‌های حافظه را از 25378 شرکت‌کننده مورد بررسی قرار دادند.

مصرف بیشتر الکل با تراکم کمتر ماده‌‌ی خاکستری همراه بود. محققان دریافتند، الکل حتی با در نظر گرفتن ملاحظات بیولوژیکی و رفتاری فرد، تا ۸/۰٪ تغییر در حجم ماده‌ی خاکستری را ایجاد می‌کند.

این ممکن است رقم کمی به نظر برسد، اما سهم بیشتری نسبت به سایر عوامل خطرزای قابل اصلاح‌ دارد. به طور مثال، این مورد چهار برابر سیگار یا BMI بالا می‌باشد.

ارتباط منفی گسترده‌ای نیز بین مصرف الکل و یکپارچگی ماده‌ی سفید، فیبرهای مغزی که همچون داربستی میلیاردها سلول عصبیِ تشکیل‌دهنده‌ی ماده‌ی خاکستری را به هم مرتبط می‌سازند، وجود دارد. علاوه بر این، محققان دریافتند شرایط زمینه‌ای یک فرد مانند فشار خون و BMI بالا باعث ارتباط مخرب بیشتر بین الکل و سلامت مغز می‌شود.

بر خلاف تحقیقات قبلی که حاکی از آن است که نوشیدن شراب در حد معمول، در مقایسه با آبجو و نوشیدنی‌های الکلی دیگر، فوایدی دارد، این مطالعه هیچ مدرکی مبنی بر این که نوع نوشیدنی الکلی تفاوتی در خطرات وارده بر مغز ایجاد می‌کند، پیدا نکرد.

نگاه کنید که چه کسانی معمولا الکل می‌نوشند؛ آن‌ها افراد تحصیل کرده و ثروتمندتری هستند که در یک آزمایش حافظه، نسبت به افرادی که تحصیلات کمتری دارند، بسیار بهتر عمل می‌کنند و این صرفا به دلیل همین جایگاهشان است.

در نگاه کلی، این تأثیرات ناچیز به نظر می‌رسد، اگرچه مقایسه آنها در برابر تأثیر الكل بر سایر پیامدهای مربوط به سلامتی-از جمله افزایش خطر سرطان-بدون تحقیقات بیشتر برای درک چگونگی ارتباط بین الكل و سلامت مغز دشوار است. این تحقیقات به پیامدهای ملموس‌تر، مانند زوال عقل یا آلزایمر، منتج می‌شود.

در سال 2016 ، وزارت بهداشت انگلستان دستورالعمل‌های جدیدی در مورد الکل مطرح کرد، که به زنان و مردان توصیه می‌کند هر هفته بیش از 14 واحد الکل مصرف نکنند.

البته که این مطالعه شواهدی از آسیب، زیر این آستانه را نشان داده است.

منبع: theguardian.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری