ورود / ثبت نام

راه حل جدید برای مقابله با سرطان مغز: یک داروی ضد اضطراب قدیمی

دانشمندان دانشگاه فیلندرز کشف کردند که‌ تریفلوپرازین، یک داروی ضداضطراب که از دهه‌ها پیش استفاده می‌شد، می‌تواند سلول‌های مغز را به درمان‌های موجود حساس‌تر کند. این دارو، بدون آسیب رساندن به سلول‌های مغز، می‌تواند باعث مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی شود.

یکی از معماهای پزشکی که هنوز حل نشده است، سرطان مغز است.

این بیماری که برای بسیاری از کودکان و جوانان مرگبار است، به درمان‌های معمول سرطان مقاوم است. اما یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه فیلندرز اخیرا نشان داده‌اند که مایع مغزی نخاعی، محیطی است برای سلول‌های سرطانی که در آن رشد می‌کنند، می‌تواند کلیدی باشد برای کشف راه‌های جدید درمانی.

این تیم که از متخصصان علوم اعصاب، جراحی مغز و آنکولوژی تشکیل شده است، با بررسی نمونه‌های سلولی از ۲۵ بیمار مبتلا به گلیوبلاستوما، که شایعترین و خطرناکترین نوع سرطان مغز است، نتایج جالبی به دست آوردند. آنها متوجه شدند که سلول‌های سرطانی با تغییر شکل و هویت خود، می‌توانند از مرگ سلولی که در اثر شیمی درمانی و پرتودرمانی ایجاد می‌شود، جلوگیری کنند.

پروفسور سدریک بردی، رهبر این تیم، می‌گوید: «گلیوبلاستوما یک بیماری ویرانگر است که در کمتر از چند ماه، زندگی افراد سالم و جوان را می‌گیرد. متأسفانه، درمان‌های فعلی بسیار ناکارآمد هستند و عوارض جانبی شدیدی دارند. ما با این مطالعه، می‌خواهیم نقاط ضعف شیمی درمانی را شناسایی کنیم و امیدی جدید را برای استفاده از داروهایی که می‌توانند به درمان‌های موجود اضافه شوند، ایجاد کنیم. ما در حال آماده‌سازی برای انجام یک آزمایش بالینی بر روی بیماران هستیم.»

این تیم با بررسی مکانیسم‌های مولکولی این تغییرات، کشف کردند که یک داروی قدیمی به نام‌تریفلوپرازین، که قبلا برای درمان اضطراب استفاده می‌شد، می‌تواند سلول‌های سرطانی را به درمان‌های موجود حساس‌تر کند. این دارو، بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم مغز، می‌تواند باعث مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی شود. این یافته، امیدوار‌کننده است که با ترکیب این دارو با درمان‌های موجود، می‌توان بقای بیماران را بهبود داد.

این مطالعه در مجله علمی Science Advances منتشر شده است.

 

منبع : EducationDiary

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری