ورود / ثبت نام

یک روش جدید برای اندازه گیری جهش‌های بتای مغز

نوسانات عصبی - که به عنوان موج های مغزی نیز شناخته می شوند - حامل های مهم اطلاعات در مغز هستند. محققان به طور فزاینده ای به آن‌ها کمتر به عنوان نوسانات پایدار و بیشتر به عنوان جهش (burst)‌ های گذرا نگاه می کنند.

نوسانات عصبی-که به عنوان موج های مغزی نیز شناخته می شوند-حامل های مهم اطلاعات در مغز هستند. محققان به طور فزاینده ای به آن‌ها کمتر به عنوان نوسانات پایدار و بیشتر به عنوان جهش(burst)‌های گذرا نگاه می کنند. تاکنون هیچ روشی برای سنجش چنین جهش‌های کوتاه مدتی در آنِ واحد یا برای بررسی اینکه چگونه آن‌ها بر رفتار موجودات زنده تأثیر می-گذارند وجود ندارد.

پروفسور دکتر ایلکا دیستر از دانشگاه فرایبورگ و مرکز BrainLinks-BrainTools با همکاری کارگروه خود روشی جدید برای تجزیه و تحلیل داده ها در مغز ایجاد کرده اند. آن‌ها از روش خود برای تشخیص وقوع جهش‌های کوتاه موج بتا در آن واحد در باندهای فرکانس عصبی حدود 20 هرتز استفاده می کنند و نشان می دهند که موش ها چگونه می توانند وقوع این جهش‌ها را افزایش دهند. در انسان ها، میمون‌ها و جوندگان می توان جهش‌های کوتاهی از موج بتا تا 150 میلی ثانیه را - که بخش خاصی از طیف امواج مغزی است - در محدوده‌ی فرکانسی 15 هرتز تا 30 هرتزی تشخیص داد. محققان تاکنون این وقایع را با حافظه، حرکت و درک مرتبط کرده اند. در طی آنچه به عنوان آموزش نوروفیدبک (بازخورد عصبی) شناخته می-شود، موش ها هنگامی که مغز آن‌ها جهشی در محدوده فرکانس بتا تولید می کند، پاداش دریافت می کنند. این نه تنها رخداد مجدد فرکانس بتا را زیاد می کند، بلکه دامنه کل این محدوده فرکانس را نیز افزایش می دهد.

دیستر و تیم وی توانسته اند بر اساس حرکات موش‌ها - بخصوص در نیمه جلوی بدن موش‌ها - جهش در محدوده‌ی بتا را در آن‌ها پیش بینی کنند. این روش جدید راهی را برای بررسی نقش جهش بتا در رفتارهایی مشخص را هموار می کند. از آنجا که فرکانس‌های بتا نقش مهمی در کنترل حرکت دارند، این روش همچنین رویکردهای جدیدی را در نوروپروستِتیک-توسعه و کاربرد ایمپلنت‌های الکترونیکی برای بازیابی عملکرد عصب آسیب دیده-ایجاد می کند.

منبع: technologynetworks

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری