ورود / ثبت نام

روشی جدید برای کاهش مصرف کوکائین

یکی از چالش هایی که افراد وابسته به کوکائین، اپیئویدها و سایر مواد با آن درگیر هستند میل قوی به مصرف این مواد است. این اشتیاق شدید یا ولع به مصرف می تواند در اثر تغییرات سیستم پاداش مغز باشد. پژوهشگران مرکز مطالعات مغز مک گاورن دانشگاه MIT روشی نوین برای غلبه بر ولع به مصرف مواد پیشنهاد داده اند.

گیرنده های موسکارینی M4 جزو گیرنده های نوروترنسمیتر استیل کولین هستند. این گیرنده ها در استریاتوم، که نقش مهمی در شکل گیری عادات دارد، به وفور یافت می شوند. عملکرد این گیرنده ها همراه با گیرنده های M1 ، برعکس عملکرد دوپامین است. مصرف مکرر مواد حساسیت گیرنده های دوپامینی به مواد را کاهش می دهد، بنابرین فرد برای دست یابی به اثرات قبلی باید دوز بیشتری از مواد را مصرف کند. از آنجا که مسدود کردن گیرنده های دوپامینی اثربخشی کمی دارد و عوارض جانبی ناخوشایندی برای افراد ایجاد می کند، محققین تصمیم گرفتند گیرنده های موسکارینی را فعال کنند.

فعال شدن گیرنده های موسکارینی M1 و M4 در موش ها باعث کاهش مصرف کوکائین شد. همچنین این موش ها غذا را به مواد ترجیح دادند. با ادامه دادن این فرایند به مدت هفت روز، تاثیرات قوی تری مشاهده شد. لازم به ذکر است که اثرگذاری فعالیت گیرنده های M1 کمی دیرتر از M4 دیده شد اما تاثیر آن برای مدت زمان طولانی تری باقی ماند. همچنین از نظر سلولی و ملکولی، اثرگذاری گیرنده های M1 منوط به حضور یک پروتئین موسوم به CalDAG-GEFI می باشد در حالی که گیرنده های M4 بدون حضور این پروتئین نیز تاثیرگذار هستند. بدیهی است که اگر این دو نوع گیرنده همزمان فعال شوند، اثرگذاری بیشتری مشاهده خواهد شد.

 

منبع

تهیه شده توسط:

کارگروه روانشناسی شناختی و نوروارگونومی

شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

جستجو و ترجمه خبر: وحید حسن نژاد (دبیر کارگروه)

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری