ورود / ثبت نام

چالش نوآوری با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی : طراحی و ساخت یک سیستم تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز

با هدف توسعه پژوهش بر مرزهای دانش و فناوری و زمینه سازی برای استفاده از ظرفیت‌های مهندسی داخل کشور و به منظور ایجاد رقابت جهت ساخت ابزارهای نوین در ...

با هدف توسعه پژوهش بر مرزهای دانش و فناوری و زمینه سازی برای استفاده از ظرفیت‌های مهندسی داخل کشور و به منظور ایجاد رقابت جهت ساخت ابزارهای نوین در حوزه‌ی دانش علوم شناختی، چالش طراحی و ساخت یک سیستم تحریک غیر تهاجمی نواحی عمیق مغز با حمایت ستاد توسعه علوم و فن‌آوری‌های شناختی آغاز شد.

مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر، تحریک سلول‌های عصبی مغز با روش‌های مختلف غیرتهاجمی شامل تحریک الکتریکی، الکترومغناطیسی، نوری، و فراصوتی را به عنوان راه حل‌هایی با ارزش برای بهبود اختلالات حرکتی ناشی از سکته، اعتیاد، میگرن، افسردگی، وزوز گوش، دردهای مزمن و سایر موارد مشابه پیشنهاد کرده است.

با توجه به میزان شیوع این اختلالات در کشور، فعالیت در حوزه ساخت ابزارهای تحریک غیرتهاجمی مغز، می‌تواند اقدامی نوید بخش برای افزایش کیفیت زندگی بیماران باشد. بعلاوه استفاده از این روش‌ها، در کاربردهای تحقیقاتی، مانند مطالعه عملکرد مغز نیز بسیار ارزشمند است.

با توجه به هزینه مناسب، امکان دسترسی به ایمنی قابل قبول این روش‌ها، و از همه مهمتر امکان پیاده سازی مدارهای مرتبط با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فنی و مهندسی داخل کشور، می‌توان به ساخت دستگاه‌هایی برای تحریک غیرتهاجمی و عمقی مغز مبادرت ورزید.

این چالش رقابتی برای ارائه روشی کارآمد به منظور تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغزی است. اهمیت این چالش در یافتن جایگزینی برای روش Deep Brain Stimulation (DBS) که مبتنی بر کاشت پروب درون مغز طی یک عمل جراحی است که ضمن حذف خطرات ناشی از فرایند جراحی و کاهش صدمات و عوارض جانبی، بتوان نواحی مورد نظر را به صورت غیرتهاجمی تحریک کرد.

برای مشاهده‌ی ادامه‌ی خبر اینجا کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری